Marselistunnel: Erhvervsfolk frygter fem års transportkaos i Aarhus
Staten har bevilliget 2,1 milliarder kroner til etablering af en havnetunnel til Aarhus Havn, den såkaldte Marselistunnel; men i Aarhus er der stadig debat om, hvordan den skal bygges.
- Vi glæder os naturligvis over bevillingen; men samtidig er vi bekymret for de trafikale udfordringer, der kan opstå under den fem år lange anlægsperiode. Derfor er vi flere erhvervsfolk, der foreslår, at politikerne igen undersøger muligheden for at bore tunnelen fremfor at grave den, siger CEO Thomas Haber Borch, Aarhus Havn.
- En boret tunnel vil give langt færre gener for trafikafviklingen i anlægsperioden. Og selv om det ikke er kommunen men staten, der skal bygge tunnelen, har vi fået en tilkendegivelse fra rådmand i Aarhus Kommune, Bünyamin Simsek, der vil tage forslaget om den borede tunnel med til de kommende møder med Transportministeriet.
- Aarhus kommune vil – uanset den valgte løsning - arbejde for en optimal afvikling af trafikken i anlægsperioden, herunder to spor i hver retning mellem Aarhus havn og E45, lióver rådmanden.