23948sdkhjf

Havn investerer i emissionsfri kæmpekran

Til næste sommer vil den tyske kranproducent Liebherr forsyne Euroports Germany med en helelektrisk portalkran, der skal bruges på bulkterminalen i Rostock. Det er den første fuldt elektriske portalkran, som Liebherr leverer i Europa.

Kranen er designet til havne og terminaler med elektrisk infrastruktur. Alle kranbevægelser såsom løft, løft, drejning og kørebevægelser udføres ved hjælp af emissionsfrie el-motorer og er derfor ikke hydrauliske.

Med en rækkevidde på op til 48 meter kan skibe op til Post-Panamax-klassen betjenes.

Øget elektrificering i havnene
Elektrificeringen af den maritime industri bevæger sig fremad med hastige skridt. Leverandører af maskiner og materiel oplever et klart skift i fokus til fordel for elektrificerede kraner.

Den tyske kranproducent Liebherr har solgt adskillige helelektriske portalkraner til sine internationale kunder. Leveringen til Rostock bliver den første i Europa.

Rostock har de seneste to år har oplevet en kraftig vækst i godsmængderne, blandt fordi havnen er endestation ved Østersøen for den for kinesiske transportkorridor New Silk Road. Jernbanetransport og containertrafik boomer i Rostock for tiden.

Til alle godstyper 
- Vi ønsker at styrke håndteringsydelsen på bulkterminalen; men vi ønsker også at yde vores bidrag til bæredygtighed. Derfor bliver kranen elektrisk, siger Karsten Lentz, der er direktør for Euroports Germany Group, der driver terminalen i Rostock.

- Vi har valgt en fuldelektrisk kran, LPS 420 E. Den skal bruges til at håndtere alle typer gods på denne terminal. Dette omfatter udover byggematerialer også malm, kalk, gips, flis. og mange flere.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.174