ITD: Pulje til grøn drivmiddelinfrastruktur overser lastbilerne
Når Vejdirektoratet næste år uddeler omkring 71 mio. kroner til grøn tank- og ladeinfrastruktur til erhvervstransporten, så risikerer den tunge vejgodstransport at blive overset. Sådan lyder vurderingen fra ITD, der opfordrer til at tænke støtte til infrastruktur sammen med midler til indkøb af klimavenlige lastbiler.
ITD har afgivet høringssvar på Vejdirektoratets udkast til bekendtgørelse om ny pulje til grøn infrastruktur, hvor der fra årsskiftet kan søges om støtte til op mod 25 procent af meromkostningerne forbundet med tank- og ladeanlæg til taxaer, varebiler, busser og lastbiler.
Selvom ITD er tilfreds med, at der nu afsættes midler til tank- og ladeinfrastruktur, så er der en række udfordringer med måden, som puljen er skruet sammen på, der kan afskrække transport- og logistikvirksomhederne fra at søge midlerne.
For der kan kun søges støttemidler til for eksempel ladeanlæg fra puljen, og ikke tilskud til de køretøjer, der skal bruge ladeinfrastrukturen som el-lastbiler.
- Vi har gentagende gange gjort opmærksom på, at en skarp opdeling mellem infrastrukturpuljen og den kommende støtteordning til indkøb af klimavenlige køretøjer i 2022 er uheldig for et erhverv, hvor behovet for investeringssikkerhed er enormt.
- Der er eksempelvis ikke megen logik i at investere i et nyt ladeanlæg, på trods af støttekroner, hvis ikke man efterfølgende også får bevilget midler til el-lastbilen, der skal bruge anlægget. Og det vil for langt de fleste være en nødvendighed med de nuværende priser på grønne teknologier, siger politisk chefkonsulent i ITD, Lasse Kristoffersen.
Perioden for, hvornår der kan indsendes en ansøgning til puljen forventes at blive fra 1. januar 2022 – 24. april 2022. Vejdirektoratet opfordrer potentielle ansøgere til allerede nu at begynde arbejdet med at forberede ansøgninger.