Arbejdet med at fjerne dansk jernbanes største flaskehals igangsættes
Som en del af Infrastrukturplan 2035 skal jernbanen ved Ringsted opgraderes for 1,6 mia. kr.
Der er afsat en økonomisk ramme på 1,6 mia. kroner til en løsning af den store flaskehals på jernbanen ved Ringsted.
Det oplyser Transportministeriet i en pressemeddelelse.
I den politiske aftale om Infrastrukturplan 2035 har regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance, Alternativet og Kristendemokraterne besluttet at gennemføre en kapacitetsudvidelse og hastighedsopgradering ved Ringsted.
Kapacitetsudvidelsen skal løse flaskehalsen ved Ringsted og sammen med hastighedsopgraderingen sikre hurtigere rejsetider og en mere punktlig togtrafik i Danmark. Det kommer til at tilgodese mange togpassagerer i landet og infrastrukturen designes bl.a. til at muliggøre en rejsetid på maksimalt én time mellem København og Odense. Dertil kommer, at kapaciteten udvides og dermed muliggøre en yderligere udvikling af togtrafikken i forbindelse med åbning af Femern Bælt-forbindelsen.
Der afholdes en offentlig høringsperiode i forbindelse med miljøkonsekvensvurderingen (VVM) i 2023.