ATL: Det har været et usædvanligt år
- Danmark har oplevet en økonomisk vækst, der ikke har været højere i mange år. Virksomhederne i transportbranchen har haft travlt med at køre byggematerialer, maskiner, pakker og meget andet ud til virksomheder og forbrugere. 2021 har på mange måder været et usædvanligt år.
Sådan siger ATL’s formand, Peter B. Jepsen, der også er direktør i Danske Fragtmænd i forbindelse med årsskiftet.
Selv om at det er lykkedes branchens virksomheder at holde hjulene i gang under coronakrisen, er der ikke kun positive ting at glæde sig over i fremtiden. En gammelkendt udfordring er dukket op igen: Manglen på chauffører.
- Landet over har transportvirksomheder været nødt til at sælge deres lastbiler eller ladet dem stå ubrugte på parkeringspladsen, fordi det ikke har været muligt at skaffe chauffører til at køre bilerne.
Søges: Politiske reformer
- Chaufførmangel bliver en af de helt store udfordringer for branchen i 2022 og i de kommende år. Vi får brug for politiske reformer for at få løst problemet, siger Peter B. Jepsen.
- Vi må også fortsat sørge for en stor rekrutteringsindsats for at skaffe flere dygtige folk til vores erhverv. Derfor er det positivt, at virksomhederne er begyndt at ansætte markant flere lærlinge.
- Ved årsskiftet var der tæt på 1.000 igangværende uddannelsesaftaler inden for vejgodstransport. Det er ny rekord.
Grønne omstilling
- En anden udfordring er den grønne omstilling, hvor vi naturligvis skal være ambitiøse, fortsætter Peter B. Jepsen.
- Jeg efterlyser dog en realistisk tilgang hos politikerne til omstillingen af den tunge transport. Vi er i en situation, hvor de grønne alternativer ikke eksisterer endnu – eller meget dyre.
- Den tunge transport kan kun nå klimamålene, hvis vi får nogle realistiske rammer at gøre det i. Det er vigtigt, at den grønne omstilling også foregår økonomisk bæredygtigt, slutter ATL-formanden.