Mærsk opjusterer klimamål - Vil nu være CO2-neutral i 2040
Den grønne omstilling er helt central for rederiet Mærsk, der nu hæver sit klimamål fra at være co2-neutral i 2050 til allerede at være det i 2040. Det oplyser selskabet i en post på det sociale medie LinkedIn, hvor CEO i Mærsk, Søren Skou, og flådedirektør Henriette Halberg Thygesen i en video fortæller om de nye øgede, grønne ambitioner i Mærsk.
- Vi accelererer vores dekarboniseringsforpligtelse over for kunder og samfund med et avanceret netto-nul-emissionsmål i 2040 - et årti før vores oprindelige 2050-ambition, siger han.
Ambitionen kommer til at dække alle dele af Mærsk's forretning.
- Som en global leverandør af end-to-end logistiktjenester på tværs af alle transportformer, er det en strategisk nødvendighed for Mærsk at udvide vores netto nul-ambition til virksomhedens samlede fodaftryk. Videnskaben er klar, vi skal handle nu for at levere betydelige fremskridt i dette årti. Disse meget ambitiøse mål markerer vores forpligtelse over for samfundet og over for de mange kunder, der kræver netto nul forsyningskæder, uddyber Søren Skou.
Ud over den overordnede ambition, er der også sat delmål op for 2030 og allerede for dette årti. Disse omfatter en 50% reduktion i emissioner pr. transporteret container og en 70% reduktion i absolutte emissioner fra fuldt kontrollerede terminaler. Afhængigt af væksten i havforretningen, vurderer Mærsk, at dette vil føre til absolutte emissionsreduktioner mellem 35% og 50% fra 2020-niveau.
- Vores opdaterede mål og accelererede tidslinjer afspejler en meget udfordrende, men alligevel levedygtig vej til netto nul, som er drevet af fremskridt inden for teknologi og løsninger. Det, der skal til, er en hurtig opskalering, som vi vil stræbe efter at opnå i tæt samarbejde med kunder og leverandører på tværs af hele forsyningskæden, siger Henriette Hallberg Thygesen, CEO for Fleet & Strategic Brands, AP Møller - Mærsk.
De to Mærsk-direktører opfordrer i videoen også til, at den grønne omstilling tages alvorligt blandt leverandører og samarbejdspartnere.
- Vi må alle arbejde på en ny måde og sætte bæredygtig i centrum for vores forretning, siger Søren Skou.