23948sdkhjf

Nyt Mærsk-selskab leverer grøn strøm til skibe i tomgang på havet

Stillstrom er et nyt selskab under Maersk Supply Service, der vil levere grøn strøm til skibe i tomgang på havet.

Det er ikke kun, når skibe sejler, at de udleder CO2, det gør de også, når de fx ligger for anker, for alle skibets hjælpefunktioner skal holdes i live, og det kræver, at motorerne arbejder. Men nu har Maersk Supply Service udviklet en batteribøje, der fungerer til søs, så skibe, der ligger for anker fx i forbindelse med opførelse af en havmøllepark, ikke længere behøver have motorerne kørende for at levere strøm til skibet, men kan tappe den direkte fra strømbøjen.

Det nye selskab har fået navnet Stillstrom og er en del af Maersks langsigtede målsætning om at reducere CO2-udslippet og udslippet af andre miljøgasser.

Udviklingen af bøjen er sket i samarbejde med Ørsted, og det bliver også ved en af Ørsteds havmølleparker, at systemet bliver demonstreret i fuld skala første gang senere på året. Her vil strømbøjen levere natstrøm til et af Ørsteds serviceskibe. Det er også Ørsted, som har haft ansvaret for den del af projektet, der involverer integrationen af bøjen i havmølleparkens power-netværk.

Læs også: Bøje gør grøn strøm langt grønnere offshore

 Ifølge Maersk er der tale om et koncept, der er det første af sin art og projektet er også støttet af Den Danske Maritime Fond og EUDP.

- Stillstrom er en del af vores forpligtelse til at løse morgendagens energiudfordringer. Ved at investere i dette ocean cleantech-rum på et tidligt tidspunkt kan vi være med til at lede den maritime industris grønne omstilling. Stillstrom er udviklet inden for Maersk Supply Service, og timingen er rigtig til at skabe en satsning, der vil være fokuseret på at levere offshore-opladningsløsninger, siger Steen S. Karstensen, administrerende direktør for Maersk Supply Service i forbindelse med lanceringen af Stillstrom.

Den umiddelbare målsætning for projektet er at fjerne 5,5 millioner tons CO2 inden for fem år efter kommerciel udrulning, og derudover at eliminere udledning af NOx- og SOx-partikler.

Ifølge Maersk er den nye type bøje målrettet specielt to fartøjskategorier, der anvendes på havmølleparker. Dels CTV’er (Crew Transfer Vessels), der anvendes til persontransport enten internt eller til og fra parken. Og dels større specialskibe som SOV’ere (Service Operation Vessels) eller andre store skibe, der i perioder skal ligge standby på sitet.

Netop i disse år er der startet en elektrificering af CTV’ere. En kommende generation af disse fartøjer vil med den nye bøje kunne oplade ude på sitet i de perioder i døgnet, hvor der skal ligges standby. Dermed øges aktionsradiussen på ren el-drift for el-hybride CTV’ere, der ellers kun kan oplades i basehavnen i land.

Power Buoy- Maersk Supply Service from Maersk Supply Service on Vimeo.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.072