23948sdkhjf

Havnekaos spreder sig til USA's østkyst

Overbelastningen af de store containerhavne i Califortnien breder sig over hele USA og truer med nye forsinkelser og øgede omkostninger.

Problemerne ekskalerer, fordi en rekordstor strøm af containere venter på at komme ind og ud af havnene, samtidig med at havnene lider af mangel på arbejdskraft som følge af nye coronaudbrud.

Det skriver The Wall Street Journal.

- Det er ekstremt frustrerende at være importør lige nu. Alle vil gerne finde en aflastningsventil, og alle aflastningsventilerne er tilstoppet, siger Nathan Strang, direktør for hos Flexport Inc., der en San Francisco-baseret speditør til avisen.

Og det er ikke kun de store havne nær Los Angeles, der er ramt. Overbelastningen spreder sig og rammer nu også havnene på østkysten, lyder det fra Niels Madsen, vicepresident hos det danske Sea-Intelligence ApS.

Den gennemsnitlige ventetid for en kaj ved de travleste østkysthavne, New Yorks havn og New Jersey, blev ifølge havnens data udvidet til 4,2 dage i forrige uge fra 1,6 dag i januar sidste år.

Ved havnen i Charleston, landets ottendestørste containerhavn, ventede 19 containerskibe torsdag på en kajplads. Antallet af containere, der ventede mere end 15 dage, oversteg 7.000 stk. i forrige uge. Det er en stigning på 40 procent sammenlignet med en måned tidligere, ifølge logistikanalysefirmaet project44. Det kan tage seks uger at rydde efterslæbet.

Videoen viser køen af skibe ud for Los Angeles, og hvordan de driver med strømmen, men de ligger og venter på klarsignal.

Vestkysthavnene i Los Angeles og Long Beach, som udgør landets travleste containerhavne, har kæmpet for at håndtere rekordstore containerstrømme i mere end et år.

Køen af ​​skibe, der venter på at komme ind i havnen, har ligget på omkring 100 skibe i næsten to måneder.

En væsentlig årsag er sygemeldte havnearbejdere. Omkring 800 havnearbejdere, eller omkring 10 procent af bemandingen, mødte på et tidspunkt af januar ikke på arbejde på grund af covid-19.

Peter Sand, chefanalytiker hos Xeneta, siger at flaskehalsene bidrager til stigende fragtpriser.

Den gennemsnitlige fragtpris til østkysten er steget med 400 procent på to år, og taksten for at sejle til vestkysten steget omkring 467 procent siden januar 2020.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078