23948sdkhjf

To autonome fragtskibe søsættes i Oslo til august

Planen er at starte autonom sejlads i 2024, altså uden nogen på broen, kun med fjernstyring og overvågning fra land.

Byggeriet af de to epokegørende autonome fragtfartøjer til Asko Maritime er en smule forsinket, men i april vil de være klar til at blive fragtet fra værftet i Indien. Opstart med almindelige sejladser kan starte tidligt på efteråret.

Det skriver norske Tekniske Ukeblad.

De elektriske og emissionsfrie fartøjer, der benævnes 'sødroner', skal transportere trailere og containere over Oslofjorden. 

Skibene, der er 67 meter i længden, kan tage 16 trailere og erstatte omkring 150 lastbiler, der ellers ville køre på vejene. Det vil sige cirka to millioner kørte kilometer om året med en samlet udledning på omkring 5.000 tons CO2 .

Fartøjerne er bygget med en normal skibsbro til sejlads med fuld besætning på tre, eller reduceret med to efterhånden som tilladelser og dispensationer kommer på plads. 

Planen er at starte autonom sejlads i 2024, altså uden nogen på broen, kun fjernstyring og overvågning fra et center i Horten. 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094