Strejken i SAS spreder sig til fragtpersonalet
Den overenskomststridige strejke blandt SAS’ bagagepersonale i Københavns Lufthavn fortsætter med at skabe aflysninger og store forsinkelser for de flyrejsende på vinterferiens første hverdag.
Det skriver Fagbladet 3F.
Bagageportørerne i SAS Ground Handling (SGH) igangsatte konflikten lørdag og har indtil videre nægtet at genoptage arbejdet – også selv om de søndag blev pålagt at genoptage arbejdet af Arbejdsretten.
Fronterne er trukket hårdt op, og mandag klokken 13 skal parterne mødes i Arbejdsretten for at forsøge at finde en løsning på situationen.
Konflikten blandt bagageportørerne har også spredt sig til andre dele af SAS. Det oplyser Alexandra Lindgren Kaoukji, der er konstitueret pressechef i den danske del af SAS.
Både søndag og mandag har der således været arbejdsnedlæggelser i den del af SAS Ground Handling, der står for luftfragt.
Her har de ansatte i Spirit Air Cargo, der står for at laste fragt på flyene, strejket i halvanden time i sympati for bagagepersonalet.
I Arbejdsretten kan SAS gå efter at få Arbejdsretten til at pålægge de strejkende medarbejdere en skærpet bod.
- Da medarbejderne i SGH mødtes i morges, ville de ikke genoptage arbejdet, så nu vil SAS prøve at få Arbejdsretten til at få sat en stopper for strejken, og de ansatte risikerer en skærpet bod, siger Henrik Bay-Clausen, formand for 3F Kastrup.
- Jeg håber, at medarbejderne kan se, at de har fået deres budskab ud til deres lokale ledelse og SAS’ ledelse i Stockholm, og at de vil gå tilbage til arbejdet. Jeg håber, det stopper nu, siger Henrik Bay-Clausen.
Da SAS-strejken blev behandlet telefonisk af Arbejdsretten søndag, udløste det en bod på 50 kroner i timen per medarbejder.
I Arbejdsretten mødes på den ene side arbejdsgiverne, herunder SAS og Dansk Arbejdsgiverforening, og på den anden side arbejdstagerne i skikkelse af 3F, FH og bagageportørernes tillidsrepræsentant i SGH.
For bordenden sidder en højesteretsdommer.
Det er utilfredshed med løn- og arbejdsvilkår, der har fået de ansatte til at nedlægge arbejdet.
I forbindelse med corona-massefyringerne i 2020, hvor knap 1.600 medarbejdere fik en fyreseddel, opsagde SAS en lokalaftale med de ansatte i SGH og dikterede i stedet nye vilkår, som blandt andet bød på en lønnedgang på 10 procent til nyansatte.
I SAS vil Alexandra Lindgren Kaoukji ikke forholde sig til en eventuel bøde til bagageportørerne.
- Det er en ulovlig arbejdsnedlæggelse, så det eneste, vi ønsker, er, at de skal komme tilbage på arbejdet. Så må Arbejdsretten afgøre, hvor stor en eventuel bøde skal være, siger hun.
Den konstituerede pressechef oplyser, at der samlet er omkring 400 medarbejdere i SAS Ground Handling og 80-120 medarbejdere på hvert skiftehold.