Skibsfarten på vej mod en grønnere kurs
Over 80 procent af nybygninger i år vil kunne sejle på brændstof med lavt kulstofindhold. Det viser tal fra Clarksons "Shipyard Monitor".
Ifølge rapporten blev 81 skibe på 5,9 mio. dwt bestilt i januar og heraf kan 47 enheder svarende til 4,9 mio. dwt bruge både konventionelle og kulstoffattige brændstoffer.
Antallet er et udtryk for den stærke aktivitet inden for containertrafikken, hvor rederierne også har fokus på grønnere profil, vurderer Clarksons.
Blandt ordrerne i januar var 34 containerskibe, hvoraf 15 er LNG dual-fuel designs, og i forrige måned bestilte A.P. Møller-Mærsk fire 16.000 teu methanol dual-fuel containerskibe hos Hyundai Heavy Industries. NYK Line har også bestilt fire LNG dual-fuel capesize bulkskibe i Japan.
Nye regler om CO2-udledning fra IMO vil yderligere kræve, at redere skal tænke i grønne baner, når det gælder fartøjernes brændstofeffektivitet og CO2-udledning, vurderer Clarksons.
Rekordår
I alt 1.746 skibe blev bestilt i 2021, svarende til 123 mio. dwt - først og fremmest inden for containerskibs-, LNG- og LPG-sektoren, som tegnede sig for 59% af nybygningsinvesteringerne.
Fordelt blev der bestilt 569 containerskibe på samlet 4,3 millioner teu, 85 LNG-skibe og 105 LPG-skibe.
- Der blev sat ordrerekorder inden for containerskibs- og gastransportsektoren. De interessante tendenser er det fortsatte skift mod alternative brændstoffer og fokus på visse fartøjsklasser, sagde Clarksons i forbindelse med rapportens fremlæggelse.
Med de mange skibe med alternativt brændstof, der allerede er bestilt i år, vurderer Clarkson, at 2022 også vil medføre en betydelig stigning i den grønne skibsfart.