23948sdkhjf

Odense Havn foran milliardinvestering

Der skal være mere plads og pladsen skal kunne klare den tunge trafik fra stadig større vindmølleelementer. Derfor vil Odense Havn gerne udvide for at følge med udviklingen og helst holde sig i front af den.

- Vi vil være den nye hovedstad for offshore-vindmarkedet, og vores ambition er at blive Danmarks største havn. Vi kan se på vores efterspørgsel, at vi får brug for de 650.000 kvadratmeter, vi senest har købt. Og vi er også på udkig efter yderligere landbrugsjord i området, siger havnedirektør Carsten Aa til Fyens Stiftstidende.

Han vurderer, at der er behov for yderligere investeringer i havnen på omkring 1,4 milliard kroner, der blandt andet skal gå til ny havneterminal på 400.000 kvadratmeter og et opkøb af 650.000 kvadratmeter jord på Dræby Fed.

Byggeelementer til vindmøller og transformatorstationer kan vejer flere hundrede tons ja endog over 2300 tons, hvilket slider på vejene.

Læs også: Lindø bliver til Odense Havn og havnen gearer op

En af de virksomheder, der har slået sig ned på Odense Havn, er stålvirksomheden Bladt Industries, der fremstiller vindmøllefundamenter (monopæl) til havvindmøller. Her er de glade for udsigten til, at vejene på havnen styrkes og der kommer bedre plads.

- Lige nu er det største, vi kommer til at lave, en monopæl, der vejer 2300 ton, bliver 118 meter lang og har en diameter i toppen på syv meter og ti meter i bunden. Når sådan et tre-etagers hus på 100 meter kommer trillende, er det selvfølgelig afgørende for os, at den infrastruktur, som havnen investerer i, kommer på plads, siger Peter Rindebæk, driftsdirektør i Bladt Industries.

Han peger desuden på, at udviklingen inden for havvind blot medfører større og større møller, der vil kræve meget af vejnet og produktionskapaciteter.

- Det anlæg, vi bygger op, får fra dag ét kapacitet til at bygge monopæle på 3000 ton. Vi kigger nu på projekter på 6-8-10 års basis, og i de største planer, vi har set endnu, ser vi på 20 megawatt vindmøller. Det er en fordobling af dem, der er i øjeblikket, siger han til avisen.

Læs også: Odense Havn i smult vande med regnskab

Men det er ikke kun stærkere og mere plads på havnen, som Odense havn har brug. Også indsejlingen til havnen gennem Odense Fjord kunne havnedirektøren godt tænke sig blev både bredere og dybere.

- Det nuværende sejlløb er for smalt. Vi har mulighed for at udvide det til 100 meter og 12 meters dybde, men vi vil reelt hellere have et nyt og mere direkte sejlløb. Det er en proces, vi har sat i gang, men der skal en lang række godkendelser til, før det kan være på plads, siger Carsten Aa til Fyens Stiftstidende.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125