Nyt ro-ro fragtskib skal drives af vind og brint
0-emissionskatamaranen ‘Energy Observer’ har sejlet Jorden rundt de sidste par år for at vise, at det er muligt at sejle udelukkende på solceller og brint, og nu planlægger konsortiet bag en 2’er, der skal være et fuldskala ro-ro fragtskib på 120 meter. ‘Energy Observer 2’ får elektriske motorer, der kører på brint, der er produceret med solceller og vind. Skibet får desuden fire faste sejl, der bidrager til fremdriften.
Læs også: På jordomrejse med brint i tanken
Projektet er netop blevet præsenteret på konferencen One Ocean Summit i Brest i Frankrig.
- Med dette demonstratorskib ønsker vi at gå hele vejen i at dekarbonisere mellemstore fragtskibe ved at bruge brint direkte som brændstof, siger grundlægger af Energy Observer, Victorien Erussard i en meddelelse om projektet.
Han har samlet et konsortie af først og fremmest franske selskaber, men også norske LMG Marin deltager. LMG Marin stod bag udviklingen af den første brintfærge ‘MF Hydra’.
Læs også: Årets skib er fundet: Brintfærge løber med den store hæder
‘Energy Observer 2’s faste vingesejl får et areal på 1450 m², og den elektriske motor er på 4 MW og giver en fart på 12 knob. ‘ Energy Observer 2’ får en rækkevidde på op til 4000 sømil. Agterrampen får en bredde på 15 meter og hele skibet er 22 meter bredt. Det vil kunne rumme 240 TEU-containere.