23948sdkhjf

Ukraine-krise: Nu rammes russiske rederier - indirekte - af sanktioner

Speditører skal nu til at holde øje med, at de ikke uforvarende kommer til at booke plads på et russisk containerskib, som er omfattet af USA's sanktioner

De første russiske rederier rammes nu af de sanktioner, som USA har nedkaldt over Rusland i kølvandet på den russiske beslutning om at anerkende to udbryderregioner i Ukraine som selvstændige stater. 

Sanktionerne rammer dog på en indirekte måde, der kan gøre det svært for f.eks. danske speditører at gennemskue, hvornår man sender sit gods med et russisk skib, som er omfattet af sanktioner. 

Det forklarer Lars Jensen, adm. direktør og partner i analysevirksomheden Vespucci Maritime.

Et af de russiske rederier, som nu rammes indirekte, er det containerrederiet Fesco.  

Stort rederi

Han påpeger, at det russiske containerrederi FESCO ligger som nummer 44 på Alphaliners liste over verdens største containerrederier. Rederiet opererer 22.000 teu og kontrollerer 16 containerskibe, som. 

Fem af de skibe, som rederiet opererer, er ikke ejet af rederiet selv, men af et finansieringsselskab under den russiske bank, PSB, som er blevet offer for USA-sanktioner på grund af bankens forretningsforbindelser til det russiske militær. 

Ifølge Lars Jensen er to af dise fem skibe containerskibe, og sejler udelukkende internt i rederiets russiske netværk. Det drejer sig om skibene 'Fesco Magadan' og 'Fesco Moneron', begge bygget i 2003 og med en kapacitet på 822 teu. 

Men hvis danske speditører uforvarende kommer til at sende containere med om bord på et af disse skibe, vil den danske afskiber kunne blive anklaget for brud på sanktionerne, hvilket vil kunne medføre alvorlig straf i henhold til de forenede staters lovgivning.  

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094