23948sdkhjf

Metanol-mangel kan udfordre Mærsks grønne strategi

Det danske containerrederi A.P. Møller-Mærsk har accelereret sin grønne ambition om at værer CO2-neutral allerede i 2040. Men det kan blive svært for en nøglekomponent til den grønne omstilling er metanol, der kan anvendes i skibsmotorer - og der kan meget vel hurtigt blive mangel på tilstrækkelig metanol til at klare selskabets grønne omstilling. Advarslen kommer fra en statusrapport fra Klimarådet, der omtales i Finans.dk.

Læs også: Video: Mærsk opjusterer klimamål - Vil nu være CO2-neutral i 2040

Klimarådet er regeringens uvildige ekspertpanel.

»Vi ser ind i, at biogent kulstof fra f.eks. bæredygtig biomasse bliver en mangelvare globalt set. Det skal man tage seriøst,« siger Peter Mølgaard, formand for klimarådet og dekan ved Maastricht University School of Business and Economics til hjemmesiden.

Bør satse på ammoniak

Mærsk har allerede bestilt 13 skibe, der kan sejle på metanol, men ifølge Klimarådet burde selskabet snarere satse på ammoniak som brændstof. Det skyldes, at ammoniak kan produceres uden brug af biogent kulstof, skriver Finans.

Læs også: Mærsk bekræfter yderligere fire metanol-drevne containerskibe

»Derfor skal man prøve at finde brændstoffer, som man ikke skal bruge kulstof til at producere. Det er vigtigt, når man tænker på dette nye industrieventyr, som vi kan være på vej ind i,« uddyber Peter Møllgaard.

Klimachef i Mærsk, Morten Bo Christiansen, er enig i, at biogent kulstof bliver en begrænset ressource på sigt.

»Grøn metanol, herunder e-metanol, er den eneste grønne løsning til skibsfart, som kan skaleres i dette årti. Vores vurdering er, at der ikke vil være knaphed på biogen CO2 i dette årti, og at det derfor er en god ide i dette årti at anvende biogen CO2, som alternativt udledes i atmosfæren, til skibsbrændstoffer,« siger han til Finans.

Både og

Klimachefen vurderer desuden, at der efter 2030 vil være udviklet økonomisk forsvarlige løsninger til at opfange CO2 direkte fra luften, som kan bruges til metanolfremstilling - ligesom han forventer, at ammoniak til den tid vil være anvendeligt som skibsbrændstof.

»Vi står med en klimaudfordring, og vi ønsker ikke at lade en mulig fremtidig prioriteringsdiskussion afholde os fra at handle nu. Der er behov for at gå direkte til klimaneutrale brændstoffer nu for at bekæmpe klimakrisen og for at nå vores målsætning om at blive klimaneutrale i 2040,« siger Morten Bo Christiansen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078