Havnearbejderes boykot af russiske skibe breder sig
Det var Losseklubben af 1944 i Esbjerg, som først meldte en boykot af russiske skibe ud. Nu følger havnearbejdere rundt om i landet trop i blokaden.
Ganske vist er ingen russiske skibe anløbet i Esbjerg i nogen tid, og der er slet ingen planlagte ankomster af russiske skibe i havnens kalender.
Men signalet er tydeligt nok, og det lyder nu fra flere andre danske havne.
I Københavns Havn er det således slut med at losse russiske skibe, hvis de skulle komme.
De russiske skibe har ofte foderstoffer om bord, og derfor anløber der ikke så mange til havnen i København, forklarer Per Hasager, formand for knap 80 havnearbejdere på Copenhagen Malmø Port, til bladet Arbejderen.
– Så vores beslutning er mest for at sige klart fra over for krigen, og vi havnearbejdere har jo tradition for at gå forrest i fredskampen, siger den københavnske tillidsmand til bladet.
Også fra havne, som jævnligt modtager russiske skibe, er der opbakning til beslutningen.
De 11 havnearbejdere ved Aalborg Stevedore Company har indtil for nylig losset russiske skibe, der lagde til kaj med kul til Nordjyllandsværket, skriver bladet Arbejderen.
– Det gør vi så ikke mere, for Nordjyllandsværket har sagt nej til mere kul fra Rusland, siger tillidsmand Peter Sørensen til Arbejderen og fortsætter:
– Vi er en lille klub, men vi bakker 100 procent op om landsklubbens beslutning. Vi er nødt til at lægge pres på Putin, med de midler vi har.
Også fra Jens Vester, fungerende formand for 250 havnearbejdere på Aarhus Havn, er der opbakning til beslutningen om ikke at røre russisk gods, skriver bladet.
Ifølge bladet er der tale om enig beslutning fra medlemmer i Havnearbejdernes Landsklub, hvis formand er Brian Reichle, der også er leder af Losseklubben af 1944 i Esbjerg Havn.
Danske Havne foretrækker fælles EU-aftale
De danske erhvervshavne er officielt afventende med hensyn til, hvordan de skal håndtere anløb fra russiske skibe.
Som formand for brancheforeningen Danske Havne, Carsten Aa, skrev på foreningens hjemmeside allerede i onsdags:
”Det er klart, at vi har mange medlemmer, der efterlyser klare retningslinjer for, hvordan vi skal behandle russiske skibe, der anløber danske havne. Og om vi overhovedet skal modtage dem. Vi vil som branche naturligvis følge de retningslinjer, der kommer. Det er kun godt, hvis alle ved, hvad vi har at rette os efter, så vi ser frem til myndighedernes afgørelse, enten nationalt eller på EU-niveau”.
Ifølge flere medier har regeringen i nogle dage arbejdet på, evt. sammen med EU, at udarbejde retningslinjer for erhvervshavnene.
Danske Havne foretrækker en fælles EU-aftale, skrev foreningens direktør Tine Kirk ligeledes i onsdags:
”Dialogen med Transportministeriet har haft to spor, et nationalt og et EU-spor. Som branche foretrækker vi en EU-aftale som den, udenrigsministeren efter et EU-ministermøde i (forrige, red.) søndags skitserede, hvor målet er at lukke alle EU-havne for russiske skibe. Det vil, når alt kommer til alt, nok den bedste løsning, for så bliver ingen landes havne kastebolde for Rusland, der naturligvis vil søge at skaffe skibe anløb, hvor de kan. Hvis hele EU er lukket havn så at sige, er det mest enkelt.”