23948sdkhjf

Direktør: Intet alternativ til Københavns Havn som dominerende containerhub

Mens åbningen af den spritnye containerterminal i Københavns Nordhavn rykker stadig tættere på, bliver der åbnet for en ny omgang i den mangeårige debat om, hvilken havn på Sjælland, som ligger lunest i svinget til at blive fremtidens dominerende containerhub på Sjælland.

Det skete for få uger siden, da direktør for By & Havn - som er statens og Københavns Kommunes ejendomsudviklingsselskab - Anne Skovbro Jørgensen tog bladet fra munden i et interview i Berlingske.

Her beskrev direktøren den kommende og helt nyanlagte containerterminal som en ’kommerciel nødvendighed’.

- Der er altid blevet sejlet varer ind til København, og det behov er der stadig. De varer, som kommer ind her, er til hovedstadsområdet og hele Sjælland. Den terminal, som vi har nu, er en vigtig regional terminal, lød det fra direktøren til Berlingske.

Taber terræn til Kalundborg

Tingene gik ellers ikke i den rigtige retning for Københavns Havn i 2021.

A.P. Møller-Mærsk traf som bekendt i løbet af året den opsigtsvækkende beslutning at forlade Københavns Havn og i stedet servicere sine kunder på Sjælland via den nyanlagte terminal i Kalundborg frem for København. Et hårdt slag mod Copenhagen Malmö Port, CMP, der har samarbejdet med netop A.P. Møller-Mærsk i årtier.

Havnen i Kalundborg har efter en mangeårig havneudvidelse samt en større opgradering af vejforbindelserne til byen, gjort sig store anstrengelser for at positionere sig selv som fremtidens hub for ind- og udskibning af containere til Sjælland. Havnen sælger sig selv på stor vanddybde og effektiv og trængselsfri videre forbindelse til de sjællandske vejnet. Mange containere skal jo i sagens natur slet ikke afleveres i det indre København, men skal videre til transport- og logistikcentre i udkanten af hovedstadsområdet.

Intet alternativ

Men Kalundborg er ikke - og kan aldrig blive - et alternativ til terminalen i København, fastslår Anne Skovbro overfor Berlingske:

- Kalundborg er for langt væk, og det betyder for meget CO2-udledning, lyder det fra Anne Skovbro.

Det samme gælder, ifølge direktøren, muligheden for at bruge containerterminalen i Hamborg som et alternativ og derfra køre containerne på lastbil, hvilket jo om en årrække kan ske via den kommende Femern-tunnel.

Og at benytte en svensk havn som indskibning af containere er heller ikke en gangbar mulighed på grund af brotaksten over Øresundsbroen, der vil fordyre transporterne uhensigtsmæssigt meget, forklarer direktøren.

Herudover henviser hun til, at den nye havneterminal øger sin vanddybde til 12,5 meter, hvilket er 2,5 meter dybere end den nuværende terminal. Samtidig bliver den kommende terminal større end den nuværende terminal på Levantkaj. Den får 165.000 kvadratmeter at brede sig på mod i dag ca. 140.000 kvadratmeter.

Samtidig påpeger Anne Skovbro Jørgensen, at den kommende terminal i højere grad vil få en effektiv forbindelse til hovedstadens motorvejsnet. Det sker i 2027, når den kommende Nordhavnstunnel går i drift og dermed vil gøre det muligt for lastbiler fra den nye terminal at køre direkte via tunnelen og ud på hovedstadens overordnede motorvejsnet mod enten Sverige eller Hovedstadsområdet og Sjælland.

Ryster på hovedet

I Kalundborg ryster man imidlertid på hovedet over By & Havn-direktørens affejning af samtlige alternativer til København som Sjællands fremtidige hub for containerskibe.

Ifølge havnedirektør i Kalundborg, Bent Rasmussen, er der ingen som helst dokumentation for, at Københavns Nordhavn skulle være en uomgængeligt og indlysende knudepunkt for containerskibe til Sjælland.

Han siger til Søfart:

- Anne Skovbro fra By & Havn mener tilsyneladende, at den nye containerhavn er en kommerciel nødvendighed. For hvem? By og Havn? Næppe. CMP?. Næppe, Kunderne? Slet ikke, lyder det fra Bent Rasmussen.

Han opfordrer på den baggrund Anne Skovbro til at fremlægge dokumentation for påstandende om, at en nyanlagt containerterminal i København er en kommerciel nødvendighed, og at en containerterminal i Kalundborg ’ligger for langt væk’.

Kommenter artiklen (2)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.672