23948sdkhjf

Analyse: Langsigtede fragtkontrakter når højeste stigning nogensinde

Fragtraterne på de langsigtede kontrakter steg i maj med 150 procent i forhold til samme måned sidste år

Ifølge en analyse indsamlet af det maritime analyseinstitut Xeneta er de langsigtede fragtkontrakter steget til et historisk niveau. I forhold til maj måned sidste er fragtraterne i maj på de langsigtede kontrakter steget med 150,6 procent. Alene i 2022 er omkostningerne steget med 55%, vise tallene fra Xeneta.

- Så sent som i sidste måned så vi på en stigning på 11 procent og spurgte os selv, hvordan sådanne fortsatte gevinster var mulige. De store gevinster afspejler den kraftige stigning i gennemsnittet af alle gyldige langsigtede kontrakter, da de ældre kontrakter med lavere satser udløber og erstattes af de nyere kontrakter med meget højere satser. Det er en bekymrende tid at være afsender, selvom markedet er begyndt at vise tegn på at bremse op, siger direktør i Xeneta Patrik Berglund i forbindelse med præsentationen af analysen.

Han henviser desuden til de store resultater, som rederierne på det seneste har opnået.

- Det siger sig selv, at de største rederier opnår astronomiske resultater i øjeblikket. Sidste måned så vi dybt imponerende tal fra OOCL (Orient Overseas Container Line, red) og Mærsk, og nu kommer Zim med en 113% år-til-år omsætningsstigning. Afskiberne bliver på den anden side taberne samtidig med, at nedlukningerne i Kina kan fortsætte med at påvirke forsyningskæden. Ikke så meget fragt som forventet er blevet flyttet i løbet af de sidste par måneder, og når højsæsonen nærmer sig, kan det forårsage yderligere forstyrrelser. Det efterlader afsendere i en position, hvor de betaler for tjenester, som for at være diplomatisk måske ikke altid opfylder forventningerne, lyder vurderingen fra Patrik Berglund.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093