Analytikere går i rette med voldsomt Biden-angreb
Den amerikanske præsident, Joe Biden, langede i sidste uge voldsomt ud efter nogle af verdens største containerrederier, for at udnytte den aktuelle fragtkrise til at skrue fragtraterne voldsomt i vejret med stigninger på op til 1000 procent, men nu går en række analytikere i rette med præsidentens vurdering og prøver at tilføre nye oplysninger til diskussionen.
Den danske, maritime analytiker Lars Jensen fra Vespucci Maritime peger i et opslag på LinkedIn på, at det af Biden fremhævede prissamarbejde mellem ni rederier i tre konsortier allerede er vurderet af de amerikanske maritime myndigheder til ikke at være eksisterende.
“Det er bekymrende, når der ikke er sammenhæng mellem de hårde data og egen retorik for folk i magtpositioner,” skriver den danske analytiker og tilføjer, at 13 andre rederier, der sejler på ruterne mellem Asien og USA har stået for 30 pct. af transporterne til USA. Det skriver Maritime Danmark.
“Hvis du ender med at føre politik på baggrund af fejlagtige data, er det meget sandsynligt, at du gør en slem situation endnu værre,” skriver Lars Jensen videre.
Det perfekte mål
Andre analytikere, som Maritime Danmark citerer, peger på, at problemerne med fragtraternes himmelflugt skal findes i en misligholdt havneinfrastruktur i USA, og containerterminalernes begrænsede åbningstid der overbelaster systemet.
“Containerrederierne er det perfekte mål, når der er behov for at give nogen skylden for de aktuelle problemer - især når de er “udenlandsk ejede”. Men den rigtige løsning ligger i en politik, der kan forbedre de interne problemer,” citerer Danske Maritime fra Sea Intelligence seneste ugerapport.