Sådan bliver km-afgiften
Ifølge DTLs oplysninger, vil regeringens planer om en kilometerafgift fra 2025 - højst sandsynligt – gå ud på at afgiftsbelægge lastbiler fra 12 ton og opefter på statsvejene og nogle af de centrale kommuneveje.
Senere – i 2027 – vil kilometerafgiften blive øget, og vægtgrænsen nedsat til 3,5 ton.
De politiske forhandlinger foregår netop nu og forventes afsluttet inden længe.
Kørselsafgiften betragter DTL som grundlæggende uklog.
- Ikke alene vil administrations- og kontroldelen fylde en betragtelig del af provenuet; men erfaringen fra dengang, man legede med tanken om en tilsvarende kilometerafgift, var, at det i høj grad vil have en negativ påvirkning af erhvervslivet i de afsides beliggende områder af landet, siger DTL's direktør Erik Østergaard.
DTL: Forhøj totalvægten
- Hvis det politiske flertal for at indføre kilometerafgifter står fast, bør de selvsamme politikere samtidig indtænke forbedringer af lastbilers vægte og dimensioner, fortsætter Erik Østergaard.
- Det vil kunne lette vognmændene for ganske mange byrder og for alvor gøre transport af gods mere klimavenligt. Helt konkret peger han på, at man bør forhøje totalvægten på lastbiler og forøge længden sættevognstog.
- Det vil give en meget stor CO2-reduktion og økonomiske gevinster for både vognmandserhvervet og samfundet, især nu, hvor der bliver talt om at pålægge den tunge transport afgiftsbyrder i en hidtil uset størrelsesorden.
- Jeg forventer faktisk, at politikerne netop nu tager ansvar og følger eksperternes råd, siger Erik Østergaard og henviser til den analyse, som Færdselsstyrelsen offentliggjorde ved årsskiftet.
FAKTA: Her er DTL’s ønsker
- Forhøj totalvægten fra 32 ton til 36 ton på 4-akslede lastbiler
- Tillad 5-akslede lastbiler at køre med 42 ton totalvægt
- Forøg længden på sættevogne fra 13,6 meter til 14,9 meter
- Forøg totallængde på vogntog fra 16,5 til 17,5 meter
- Tillad 2 meter ekstra længde til vogntog med kran
- Forhøj vægten på 7-akslede vogntog fra 56 til 58 ton
Kilde: DTL