23948sdkhjf

ITD: Her er km-afgiftens store fejltrin

Vejafgiften spænder ben for den grønne omstilling, mener ITD

Regeringen præsenterede i dag en ny kilometerbaseret vejafgift for lastbiler, som skal gælde fra 2025; men ifølge ITD er det det store fejltrin ved afgiften, at den ikke følges op af støtteordninger til grøn omstilling af lastbiler.

- Selv om der åbnes for at køre med længere og tungere lastbiler, vil afgiften stadig være en skatteskrue, som fører til højere priser på transport og i værste fald forsinker den grønne omstilling af lastbiler, siger ITD’s adm. direktør Jesper Høgh Bach.

- Politikerne håber med aftalen at få flere grønne lastbiler på vejene ved at gøre det dyre at køre i diesellastbiler; men trods de gode hensigter kommer afgiften ikke til at virke, spår ITD.

- Årsagen er, at der i dag - og heller ikke i 2025 - vil være et realistisk grønt alternativ til diesellastbilerne.

Endnu en skatteskrue

ITD er skuffede over, at den nye kørselsafgift på lastbiler blot viser sig at være endnu en skatteskrue.

- Det er en stor fejl at indføre en afgift, som kommer til at koste vognmændene 1 mia. kroner om året, uden at bruge indtægterne fra afgiften til, at vognmændene rent faktisk kan investere i grønne lastbiler, siger Jesper Høgh Bach.

- El-lastbiler koster tre gange så meget som en tilsvarende diesellastbil, og de er kun egnede til kørsel over kortere distancer. Derfor er den eneste mulighed for vognmændene at betale prisen og fortsætte i diesellastbilerne.

Længere og tungere lastbiler

Med aftalen gives mulighed for at køre med længere og tungere lastbiler fra 2025; men det opvejer langt fra de omkostninger, som vognmændene nu skal betale af egen lomme i afgift.

- Nogle vognmænd vil kunne udnytte de effektiviseringer med længere og tungere lastbiler, der også kommer med aftalen; men samlet set bliver afgiften en byrde for erhvervet, siger Jesper Høgh Bach.

ITD har tidligere foreslået at de penge der kommer ind på kørselsafgifterne føres tilbage til erhvervet, så vognmændene har økonomisk mulighed for at købe grønne køretøjer. Og det opfordrer ITD fortsat til.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094