Seks initiativer til grøn omstilling af den tunge transport
Fremtiden er grøn. Danmark er allerede i dag et grønt foregangsland, og den position skal vi både holde fast i og udbygge yderligere. Alle skal bidrage, og det gælder naturligvis også den tunge transport.
Sådan lyder budskabet fra De danske Bilimportører, som nu tager bladet fra munden. Det gør man, fordi danske lastbiler står for 12 procent af transportsektorens CO2-udledning i Danmark. Hvis man tæller udenlandske lastbiler med, er det knap 19 procent af udledningen.
- Det er store tal, og derfor er der også et meget stort potentiale i at gøre transporten med lastbiler mere grøn, siger adm. direktør i De Danske Bilimportører, Mads Rørvig.
- I dag er det politiske sigte en reduktion på 16-18 procent i 2030. Det betyder, at der skal handles nu!
Mads Rørvig er klar over, at omstillingen af lastbiltransporterne til en mere grøn virkelighed er langt mere kompleks end omstillingen af personbiler.
- Kørselsmønstrene i transportbranchen er meget forskellige fra personbilerne, så man kan ikke bare lave en ”copy-paste” fra den ene til den anden, siger direktøren.
- Der er store forskelle mellem de forskellige typer af tung transport. Det skal der tages hensyn til. Desuden er de teknologier, der er til rådighed for henholdsvis personbiler og lastbiler, også meget forskellige. Derfor skal der flere forskellige teknologier i spil, når den tunge transport skal omstilles – og nogle af disse teknologier er ikke modnet endnu.
Europæisk løsning
- En del af lastbiltrafikken er i sin natur grænseoverskridende, ligesom producenterne ikke udvikler lastbiler alene til Danmark. Derfor er det vigtigt at vælge løsninger, som fungerer på europæisk plan, fortsætter Mads Rørvig, som dog ikke mener, at man i Danmark skal afholde sig fra at gå i gang.
- Der er masser af muligheder både på kort og lang sigt. Der er masser af grønne gevinster at høste. Tilmed er der den fordel, at lastbiler i mange tilfælde har en kortere levetid end personbiler.
- Det betyder, at udskiftning af køretøjerne og dermed indfasning af nye, grønne løsninger kan ske hurtigere.
Seks konkrete initiativer
De Danske Bilimportører har netop udgivet en pjece om den grønne omstilling af den tunge transport. Den indeholder seks konkrete initiativer, som vil gøre de danske lastbiler grønnere og mindske CO2-udledningen fra den tunge transport betragteligt.
De seks initiativer er:
- Tilskud til elektriske lastbiler
- Tilskud til gaslastbiler
- Ny grøn infrastruktur
- Nye kørselsafgifter
- Tilpasning af brændstofafgifterne
- Strammere miljøzoner
Kilde: De Danske Bilimportører
- De konkrete løsninger kan naturligvis diskuteres, siger Mads Rørvig.
- Der er dog én helt altafgørende forudsætning for virksomhedernes grønne omstilling i transportbranchen bliver en succes: At branchen kender deres rammevilkår flere år ud i fremtiden.
- Grøn omstilling er dyr og vanskelig, og virksomhederne er derfor nødt til at kunne regne med de gældende rammevilkår i en længere periode for at kunne træffe de rigtige beslutninger og foretage de nødvendige investeringer.
- Der skal holdbare og langsigtede politiske beslutninger til. Branchen skal have kendte, langsigtede rammevilkår. Det får de grønne lastbiler hurtigere ud på vejene.