Krise i kørekortsystemet varer ved
Politiet og sundhedsmyndighederne skal lære at kommunikere med Færdselsstyrelsen, som til gengæld skal være nemmere at kontakte for andre myndigheder.
Sådan lyder en af konklusionerne fra politikerne på Christiansborg efter et offentligt møde i Transportudvalget om de lange ventelister på køreprøver. Problemerne er størst øst for Storebælt.
På mødet kom der flere grelle eksempler frem. Her er to:
En medarbejder ved sygehuset i Sønderborg skulle for eksempel vente tre uger på at komme igennem telefonisk til Færdselsstyrelsen for at forklare en sagsbehandler i Færdselsstyrelsen noget om søvnapnø, noget som vedkommende ikke forstod.
En ung mand med ADHD kunne ikke ændre sin ansøgning med en forkert afkrydsning, selv om en læge var med inde over i kontakten med Færdselsstyrelsen.
Møde igen til september
Der er møde igen til september. Det foregår i et åbent samråd i Transportudvalget.... medmindre sagsbehandlingstiderne er blevet væsentlig kortere til den tid.
I mellemtiden inviterer transportminister Trine Bramsen (S) de politiske ordførere fra de andre partier til et møde Færdselsstyrelsen; men Kristian Pihl Lorentzen (V) og Hans Chr. Schmidt (V) ønsker kørelærerne og transportbranchen med.
Puklen er dog faldet
Selv om det stadig ser meget grelt ud, er der dog sket fremskridt siden oktober 2021, hvor Færdselsstyrelsen overtog køreprøveafviklingen fra Politiet. Puklen af elever, der venter på at komme til køreprøve, er faldet fra omkring 41.000 til cirka 27.000, fremgår det af Trine Bramsens status.
Den såkaldte rejseholdsordning er bibeholdt, hvor prøvesagkyndige fra områder med kortere ventetider indgår i samarbejde med deres kolleger med længere ventetider.
Færdselsstyrelsen har for nylig uddannet 22 ny prøvesagkyndige, som primært er ansat i Østdanmark. Desuden er sagkyndige frigjort ved at ansætte tilsynsførende til teoriprøver i København.
- Alt i alt vil disse initiativer medføre en forøgelse af kapaciteten på cirka 15 procent. Det går den rigtige vej, men det er ikke uden bump på vejen, erklærede Trine Bramsen. Et sådant bump var tallet for april, der ikke gik stille af sig på ministerkontoret.
Ferien truer
Transportministeren forsøger at gardere køreskoleelever mod en øget ventetid i ferietiden. Flere ansættes til kørekortsager, herunder vikarer, pensionerede medarbejdere og studerende.
Trine Bramsens ambition på kort sigt er, at sagspuklen ikke øges. Mere tør hun ikke love.
Færdselsstyrelsen har brugt tid på processer som for eksempel digitalisering af sagsdokumenter, efterslæb med journaliseringen og en opstramning af kvaliteten, der gjorde sagsbehandlingen lovmedholdelig. Fysiske breve er afskaffet til fordel for digitaliseret fremsendelse af kørekortsager til og fra Styrelsen for Patientsikkerhed.
Smidigere tilladelser
Puklen af sager på gods-, bus- og varebilsområdet er blevet mindre, og den forbedring skal fastholdes. Færdselsstyrelsen undersøger, om praksis ved udstedelse af tilladelser kan gøres mere smidig.
Endelig skulle der være en klar forbedring for de såkaldt ”komplicerede sager” inden udgangen af juni for ansøgninger om chaufførkort på taxiområdet.
Brodne kørelærere
- Brodne kar hos kørelærerne giver højere dumpeprocenter, påpegede Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen på mødet forleden.
- En medvirkende årsag til de højere dumpeprocenter kan være, at køreelever sendes til køreprøve andre steder, som typisk er steder, de ikke kender.
Venstre foreslår ligefrem en suspension af det frie valg af prøvesteder i hovedstaden og på Sjælland, så Færdselsstyrelsen kunne få et overblik over det reelle behov rundt omkring.
Det afviser Trine Bramsen, fordi det har mødt stor modstand.
Frustration hos alle
Politikerne er dog enige om, at de uacceptable forhold ikke skyldes medarbejderne. Trine Bramsen kalder det et strukturelt problem. Desuden spøger efterveerne fra corona-pandemien stadig.
- Det er dog ikke en acceptabel undskyldning, fastslår hun: - Vi skal gøre en massiv indsats for at få sagsbehandlingstiderne længere ned.