23948sdkhjf

Første skridt mod elektriske motorveje i Danmark

Vejdirektoratet vil have en forundersøgelse i gang af en 200 km lang strækning med køreledninger til lastbiler

Vejdirektoratet har netop sendt en forundersøgelse af eRoads i udbud. Det erfarer man hos lastbilproducenten Scania, som er involveret i forsøg med eRoads i Sverige i Tyskland.

Ifølge Scania kigger Vejdirektoratet på muligheden for at etablere en næsten 200 km. lang eRoad på motorvejen mellem Øresundsbron og Femernforbindelsen.

- En eRoad er en motorvejsstrækning, hvor lastbilen kan lade sit batteri, mens den kører, forklarer Anton Freiesleben, salgsdirektør i Scania Danmark.

- Elektriske lastbiler er på vej i Danmark. Lige nu er der måske ikke så mange af dem på vejene, men om nogle år, vil der være mange – og hvis man satser på at oplade lastbilerne på truck-stops og opladnings-stationer, ville det skabe nogle gevaldige flaskehalse. Derfor er eRoads interessante. Her kan lastbilerne oplade, mens de kører.

Mindre batterier

Anton Freiesleben forestiller sig også, at eRoads vil påvirke selve udviklingen af lastbilernes batterier.

- Hvis køreledningerne får et gennembrud og bliver udbredte på motorvejsnettet, vil man kunne bygge lastbiler med væsentligt mindre batterier, siger han.

- Det vil både betyde et markant fald i prisen på elektriske lastbiler og få flere i transportbranchen til at investere i dem. Derfor er det en virkelig god idé med disse eRoads.

Scania har erfaringer med etablering af køreledningsprojekter i både Sverige og Tyskland. Her har analyser har vist, at op mod 80 procent af motorvejsnettet kan forsynes med køreledning.

I Tyskland planlægges der allerede nu to gange 100 kilometer med køreledninger.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.924