Danmark kan være blandt de første til at få eRoads
Er det en god idé at indføre elektriske motorveje – de såkaldte e-Roads – i Danmark, hvor der hænges køreledninger op på motorvejen, så lastbiler – med en pantograf på taget – kan køre på den strækning?
Det skal Vejdirektoratet undersøge frem mod udgangen af 2023, så politikerne kan træffe beslutning om, hvorvidt det er noget man skal arbejde videre med i Danmark.
Sådan siger afdelingsleder Andreas Egense fra Vejdirektoratet. Han er chef for den afdeling, der skal udarbejde den foranalyse, som politikerne skal bruge, om e-Roads.
- Forundersøgelsen skal undersøge mulighederne for at indrette en dansk eRoad på en strækning af motorvejen mellem Øresundsbron og den kommende Femer-forbindelse, forklarer Andreas Egense.
- Er det overhovedet en god idé? Kan vi forudse, hvor meget sådanne strækninger vil blive brugt? Vil vognmændene investere i disse elektriske køretøjer? Hvad vil det komme til at koste. Det er sådanne spørgsmål, vi skal finde svar på. Der skal laves en samfundsøkonomisk analyse af det.
- Der kører allerede forsøg med elektriske motorveje i Sverige og Tyskland. Erfaringerne herfra vil vi naturligvis også se på.
Ikke større anlægsarbejde
Ifølge Andreas Egense skal der ikke bygges en ekstra vejbane til de elektriske lastbiler.
- Tanken er, at man sætter køreledningerne op over den yderste vejbane, hvor den tunge transport i forvejen kører. De lastbiler, der kan benytte køreledningerne, slår deres pantograf op. De øvrige lastbiler kører bare, som de plejer. De kan sagtens køre under ledningerne.
- På selve strækningen skal der sådan set ikke laves ret meget andet end at sætte ledningerne op, siger han.
Vejdirektoratet har allerede fundet den rådgiver, som skal hjælpe med foranalysen. Det er et konsortium bestående af den danske virksomhed Incentive og svenske Sweco.
- På dansk jord har vi ingen erfaringer med køreledninger på motorvejen; men Sweco har været involveret i det svenske projekt.
Der kan gå år
Andreas Egense kan ikke sige noget om, hvornår de første eRoads kamn være en realitet i Danmark.
- Hvis politikerne vælger at gå videre med ideen efter foranalysen, vil der først skulle gennemføres en VVM og derefter vedtages en anlægslov. Herefter skal det udbydes, projekteres og anlægges. Det kan sagtens tage lang tid. Det er noget af det, vi bliver klogere på i foranalysen, siger han.
Stor interesse
Hos Scania Danmark ser man også frem til foranalysen. Elektriske køretøjer fra Scania er nemlig involveret i både de svenske og tyske forsøg.
- Både i Sverige og Tyskland viser forsøgene, at køreledningerne skal bruges af omkring 400 lastbiler i døgnet, før det økonomisk giver mening, fortæller Anton Freiesleben, salgsdirektør i Scania Danmark.
- Der rigtig mange steder, hvor der er mere end 400 lastbiler i døgnet, så ud fra den betragtning vil det give mening… hvis altså diesel-lastbilerne bliver konverteret til elektriske lastbiler.
- Scania har lavet et Europa-kort og udpeget en masse steder, hvor disse køreledninger vil give rigtig god mening. Der er allerede to forsøgsstrækninger i Tyskland, og her planlægges der flere strækninger. Det tyder på, at der er gode erfaringer med det allerede.
Billigere el-lastbiler
- De elektriske lastbiler vil være mere kostbare end dieselbiler i mange år fremover; men hvis eRoads bliver en realitet, vil de elektriske køretøjer kunne blive væsentligt billigere, end de er i dag, siger Anton Freiesleben.
- Vi behøver ikke så store batterier i el-lastbilerne, hvis de kan bruge køreledningerne på motorvejen. Så skal de måske bare have en rækkevidde på 100 km, når de forlader motorvejen.
- Desuden får elektriske lastbiler rabat, når den nye danske kilometer-afgift træder i kraft til 2025. Endelig er der den fordel, at det er billigere at tanke strøm end diesel. Så alt i alt kan det blive en rigtig god idé for branchen at investere i elektriske lastbiler, konkluderer Anton Freiesleben.