23948sdkhjf

Danske Speditører: Fejl i vurdering af containertrafikken

Beregningsmodellerne for vurdering af konkurrencen inden for containertransporten er utilstrækkelige, mener Danske Speditører

Når konkurrencemyndigheder rundt om i verden forholder sig til konkurrencen på containermarkedet, så sker det på et forkert grundlag. Det mener Danske Speditører, der blandt andet henviser til en videnskabelig artikel udarbejdet af Olaf Merk (OECD/ITF) og Antonella Teodoro (MDS Transmodal), hvor forfatterne foreslår en modificering af Herfindahl-Hirschman Index (MHHI) (konkurrenceberegningsindeks), så det bedre afspejler konsekvensen af rederiernes samarbejde. Når rederiernes samarbejde medtages, er koncentrationen af markedet, målt ved den nye indikator, meget højere, og det kan have negative konsekvenser for konkurrence og fragtrater, mener Danske Speditører.

Organisationen henviser også til Global Shippers Forum (GSF) og MDS Transmodal kvartalsoversigt ”Container Shipping Market Quarterly Review” for Q1 2022, hvor hovedpointen ifølge Danske Speditører er, at skiftende beregninger af koncentrationen på det globale linjefragtsmarked er blevet fejlberegnet og konsekvenserne derfor undervurderet, fordi HHI ikke tager højde for det fulde omfang af samarbejdet mellem rederier. Et samarbejde der er tilladt i henhold til blandt andet gruppefritagelsesforordningen (CBER).

DS: Behov for bedre grundlag

Danske Speditører peger desuden på, at den amerikanske Federal Maritime Commission (FMC) i maj afviste en række aktørers mistanke om, at flere containerrederier har misbrugt deres markedsposition på de oversøiske containerruter til at hæve fragtraterne til et unormalt højt niveau. FMC’s anvendte blandt andet Herfindahl-Hirschman Index (HHI) til at analysere markedet.

Det fik Global Shippers Forum (GSF) til at konkludere, at FMC’s ikke giver et fuldstændigt billede af konkurrencesituationen, og at FMC og andre konkurrencemyndigheder, især Europa-Kommissionen, burde anvende det mere nøjagtige index (MHHI) i sine vurderinger af markedet for containerskibe.

I en kommentar til analysen fra Global Shippers Forum peger adm. direktør, Martin Aabak, fra Danske Speditører på, at der også i Danmark er brug for en gennemgang af containerfragtmarkedet.

- Konklusionen fra Global Shippers Forum dokumenterer, at der er behov for en uafhængig politisk-økonomisk vurdering af den vertikale konkurrence på shippingområdet, siger han.

Senere på måneden ventes OECD-ITF at offentliggøre en samlet rapport om den maritime konkurrence.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.082