23948sdkhjf

Mærsk øjner mere metanol fra Kina, vil købe 200.000 fremtidston

A.P. Møller - Mærsk har indgået en hensigtserklæring med kinesiske Debo Energy om levering af grøn metanol som brændstof til rederiets nye containerskibe, der er ved at blive bygget i Sydkorea.

Mærsk har ifølge erklæringen til hensigt årligt at købe 200.000 ton grøn metanol fra det kinesiske selskab, som har planer om at starte kommerciel produktion i september 2024.

Det skriver mediet Splash247.

Aftalen kommer i forlængelse af Mærsks nyligt indgåede partnerskaber om at opskalere produktionen af grøn metanol med den hensigt at indkøbe mindst 730.000 ton brændstof om året ved udgangen af ​​2025.

Partnerskaberne tæller Kinas CIMC ENRIC og Green Technology Bank, danske Ørsted og European Energy, samt WasteFuel i USA og den schweiziske metanolproducent Proman.

I januar i år lovede Mærsk at nå et nulemissionsmål inden 2040 på tværs af hele sin forretning.

Rederiet har bestilt 12 containerskibe på 16.000 teu, som skal kunne sejle på ’dual-fuel’, hvor den ene type brændstof vil være kulstofneutral metanol og den anden bunkerolie. Skibene er under konstruktion hos værftet Hyundai Heavy Industries (HHI) til levering i 2024 og 2025.

Mærsk arbejder desuden sammen med fem andre virksomheder om at etablere Asiens første grønne e-metanol-fabrik, som omdanner indfanget kuldioxid til grøn metanol.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094