Kunder ønsker klimavenlige leveringer
Der hersker en vis ambivalens hos forbrugeren, når det drejer sig om hjemmelevering af indkøbte varer. Forbrugere elsker bekvemmeligheden ved hjemmelevering, men er samtidig bekymrede for leverancernes klimaaftryk.
Det fremgår af en ny undersøgelse, som rådgivningsvirksomheden Descartes står bag.
Undersøgelsen handler om hjemmelevering og kundetilfredshed i de nordiske lande. Den viser, at 73 procent af de adspurgte har leverancens klimaaftryk i tankerne, når de bestiller varer online.
Selvom mange butikker i øjeblikket ser rekordhøje salgstal online, bør de være bevidste om, at kunderne forventer bæredygtige leverancer med lav miljøpåvirkning, lyder konklusionen fra Descartes.
- Det gælder især de butikker, der henvender sig til yngre målgrupper, fortæller Camilla Frisk, der er marketingansvarlig for Descartes Norden.
- Vores studie viser, at forbrugerens miljøbevidsthed stiger, jo yngre forbrugeren er. For gruppen mellem 18 og 24 år forventer 86 procent af de adspurgte, at leverandøren tager hånd om klimaet.
Se det som en mulighed
Ifølge Descartes bør virksomhederne se forbrugernes stigende miljøbevidsthed som en mulighed.
- Det handler ikke bare om at gøre kunderne tilfredse, men også om at forbedre virksomhedens produktivitet og bundlinje, siger Camilla Frisk.
- En del forbrugere vil f.eks. have leverancen så hurtigt som muligt, andre så billigt som muligt. Samtidig vil flere og flere også have leverancen på den mest miljøvenlige måde.
- Derfor må online-butikkerne finde måder, de kan gøre hjemmelevering mere miljøvenlige på. Hvis man kan kombinere forbedret klimaaftryk og øget effektivitet i leverancerne, vil man kunne opfylde flere forbrugers krav.
Positive miljø-konsekvenser
I undersøgelsen spurgte Descartes forbrugerne om, hvor interesserede de er i selve den måde, som varerne bliver leveret på - og de tre mest valgte leveringsalternativer havde positive miljøkonsekvenser.
- Man kan for eksempel konsolidere kundens ordrer over en uge og anvende drop box-faciliteter. Så kan man reducere antallet af leverancer til kunden. Det er med til at reducere leveringsomkostningerne og antallet af kørte kilometer. Det har både en positiv effekt på miljøet og butikkens driftsomkostninger.
- Takket være de reducerede kørselsstrækninger, der er nødvendige for at gennemføre leveringen, er økoleverancer de mest CO2-besparende og omkostningseffektive. Det er en "win-win"-situation for både kunden og butikken.
Se sammenhænge
- Man kan se en sammenhæng mellem de miljøvenlige muligheder for hjemmelevering og den tilgang, der giver resultater, lyder det fra Camilla Frisk.
- Butikkerne skal gå fra en situationsbaseret leveranceplanlægning til en ordrebaseret leveranceplanlægning. Denne tilgang tager ikke kun højde for bestillingerne til den enkelte kunde, men for hele kundebasen.
- Desuden skal leveringsalternativerne kunne præsenteres dynamisk for kunderne, når det drejer sig om at informere dem om leverancens miljøpåvirkning.
- Denne kombination gør det muligt for kunderne at vælge miljøbevidste leverancer. Samtidig er der en stor sandsynlighed for, at butikken også reducerer sine omkostningerne til hjemmelevering.