Grønne løsninger i nærskibstrafikken
Nordhavn Power Solutions er faktisk en mere end 70 år gammel virksomhed, som oprindeligt lå i Aarhus, men som siden er flyttet til Randers. Oprindeligt var virksomheden et serviceværksted for fiskeri- og fragtskibe med udgangspunkt i Aarhus Havn.
I dag bor Nordhavn Power Solutions i Randers, og har siden 1959 været dansk distributør for Scania Marine og Industri.
Kendt fisker som ejer
Tidligere fiskeriminister og storfisker Kent Kirk fra Esbjerg overtog i 2017 virksomheden, og det er startskuddet til en strategiændring, der betyder at virksomheden i dag er en betydende spiller i den grønne omstilling med fokus på skibsfarten.
I dag arbejder vi også med hybridløsninger, og omsat i mere konkret sprog er det metanolbaserede hybride løsninger. Det betyder, at vi med vores metanol-motorer skaber en langt renere forbrænding Søren Rasmussen, adm. direktør, Nordhavn Power Solutions
- I dag arbejder vi også med hybridløsninger, og omsat i mere konkret sprog er det metanolbaserede hybride løsninger. Det betyder, at vi med vores metanol-motorer skaber en langt renere forbrænding, fortæller adm. direktør Søren Rasmussen, der i 14 år har været i virksomheden. Han tilføjer at virksomheden har mange andre aktiviteter, men at hydrid-delen har vokset sig stor, og er i dag den betydende del af virksomhedens virkefelt.
En metanolbaseret motor er ikke det samme som en dieselmotor, selv om de i princip ligner hinanden.
Også generatoranlæg
Virksomheden beskæftiger ca. 40 medarbejdere, hvoraf en del servicerer skibene via 14 servicebiler.
- Det er ikke kun fremdrift på skibene vi leverer, men også generatoranlæg og nødstrømsanlæg til marineindustrien. Desuden har vi leverancer og serviceaftaler på Forsvarets skibe i en rammeaftale, ligesom vi også servicerer Kongeskibet, fortæller salgsdirektør, Jørk Rudolph, der kører et tæt parløb med den administrerende direktør og har gjort det i de 13 år, han har været i firmaet. Han tilføjer at man alene i Forsvaret har omkring 400 installationer, der dækker Søværnet, Marinehjemmeværnet samt som nævnt Kongeskibet.
Vi mener det alvorligt, når vi siger grøn omstilling. Hvis man ikke selv er grøn og miljøbevidst, er det svært at overbevise andre om at skulle været det. Søren Rasmussen, adm. direktør i Nordhavn Power Solutions
- Vi mener det alvorligt, når vi siger grøn omstilling. Hvis man ikke selv er grøn og miljøbevidst, er det svært at overbevise andre om at skulle været det, så internt er vi i virksomheden meget opmærksomme på bæredygtighed og grønne løsninger. Vi er på vej med en vindmølleløsning til grøn strøm, og vi har solceller på bygningen, siger direktøren.
Forskellige segmenter
Når det gælder skibene, som dækker 80 procent af virksomhedens aktiviteter på nærmarkederne, så er det fiskeriet, offshore aktiviteter, herunder også -entreprenører, og det er den kommercielle skibsfart.
- Vi er kommercielt set de første der kom med en ren metanol-løsning efter standarden MD97, som omhandler ren metanoldrift, så vi er kommet et langt stykke vej. I dag handler det om at øge tilgængeligheden af metanol på havnene, så skibene kan omstille til den nye driftsform, og samtidig drifte skibene effektivt, siger Søren Rasmussen.
Cirka halvdelen af virksomhedens aktiviteter sker på eksportmarkederne. Og udover skibsfarten arbejder virksomheden også i mindre omgang med landbaserede løsninger.
- De hybride løsninger vi leverer, sker i kombinationer med batteripakker, så der hele tiden er strøm tilgængeligt, fortæller salgsdirektøren, der også fortæller at firmaet arbejder aktivt med at finde så mange forskellige hybride kombinationer som muligt, og få dem gjort effektive til hverdagsdrift i skibene.
Driftsprofilen meget vigtig
Når man skal finde den rigtige hybride løsning, så handler det ifølge de to virkeligt meget om, hvad driftsprofilen på skibet er:
- Det er ikke lige meget hvordan skibet drives. Sejler det en kort distance mellem to havne på helt regelmæssig basis, eller er der forskel på hvor lang tid skibet er i drift. Det er vigtigt for beregningerne at have det rette grundlag. Ellers kan det vise sig, at det er en forkert løsning man får satset på. For eksempel sejler Esvagt’s serviceskibe jo ikke hele tiden. Meget af tiden ligger de stille ude ved en offshore installation, og skal bruge mere power til at holde sig på sin position, end egentligt fremdrift. En færge, der sejler mellem to havne, har en helt anden profil, og det skal vi have med i betragtning til de løsninger, vi laver, siger firmaets salgsdirektør, Jørk Rudolph til Søfart.
Hybrid kræver mere plads
En hybridløsning på et skib der drives af metanol kræver øget tankkapacitet, qua en lavere brændværdi på metanol. Samtidig kræver det en dobbelt rørføring af sikkerhedsmæssige grunde.
- Der er en højere pris på sådan en løsning, men det kan forsvares på grund af de åbenbare miljømæssige fordele, samt på at afgiften er lavere på metanol. Det er en god gulerod for rederierne. Så på sigt kan det sagtens betale sig at gøre skibet mere miljøvenligt, også ud fra et økonomisk synspunkt, siger Søren Rasmussen.
En række ad de danske havne er i færd med forskellige udviklingsprojekter, der vil gøre metanol, der er en af ingredienserne i brint, mere tilgængeligt. Det gælder eksempelvis Hirtshals, Hanstholm og Esbjerg. Og netop i disse havne findes en stor del af den trafik, der faktisk kan få gavn af hybridløsningerne. Det gælder både fiskeriet, men også de fleste af landets offshoreaktiviteter.
Virksomhed med stor erfaring
Nordhavn Power Solutions A/S blev etableret som serviceværksted for fiskeri- og fragtskibe på Århus havn i 1944 under navnet Nordhavn A/S.
Virksomheden blev efterfølgende købt af Jens Hultmann i 1947.
Nordhavn blev som den første virksomhed uden for Sverige, distributør for
Scania Marine og Industri, og har været det siden 1959
I 1970 blev Nordhavn Power Solutions A/S distributør for Valmet, som siden blev til SISU og er nu kendt som AGCO – SISU Power.
Faciliteterne i Århus blev med tiden for små, så i efteråret 2010 flyttede virksomheden til Nikkelvej 17 i Randers.
Siden er Nordhavn Power Solutions A/S i 2013 blevet eneforhandler af Twin Disc gear.
Kent Kirk overtager i 2017 Nordhavn Power Solutions A/S.
Søren Rasmussen bliver udpeget til CEO 1. januar 2019 og han har ansvaret for at styre Nordhavn Power Solutions A/S. Kent Kirks søn, Lennart Kirk er en del af ledergruppen i virksomheden med betegnelsen CFO, økonomichef.
Sidst indgåede distributionsaftale kom i 2019, og det er en aftale med det franske motorbrand Baudoin.
Nordhavn Power Solutions A/S indgår i 2020 en aftale med Forsvaret om at servicere og levere reservedele til Forsvarets Scania-motorer. Blandt andet står Nordhavn Power Solutions A/S for serviceringen af Kongeskibet Dannebrog.
I 2021 lancerer Nordhavn Power Solutions A/S den første, effektive metanolmotor i samarbejde med ScandiNAOS, der skal hjælpe med at gøre søfarten grønnere. Og i december 2021 bliver der skiftet navn fra Nordhavn til Nordhavn Power Solutions
Nordhavn