IMO: Svovlregler har nedbragt udledninger med 77 pct.
Med 115 dage til, at de mest betydelige globale miljøregler for skibsfarten træder i kraft, siden det globale svovlloft, ofte omtalt som IMO2020, blev indført, har FN’s globale søfartsorgan IMO offentliggjort nye tal.
IMO2020 er en succes og viser, at store og globale forandringer er mulige Simon Bergulf, A.P. Møller-Mærsk
IMO meddelte i går i et tweet, at der siden starten 1. januar 2020 på det globale svovlloft har været et estimeret fald på 77 pct. i svovlemissioner fra skibe.
Det skriver mediet Splash247.
Did you know that since 1 January 2020, the entry into effect of the IMO 2020 regulations led to an estimated 77% drop in overall Sulphur Oxide emissions from ships? Thus significantly improving air quality and protecting human health. #WorldCleanAirDay https://t.co/r5byJ65cIF pic.twitter.com/HHlSPFmIoR
— IMO (@IMOHQ) September 7, 2022
Op til den daværende regulering var der heftig debat om hvor effektive scrubbere på skibe ville være.
Som reaktion på IMO's tweet svarede Simon Bergulf, direktør for ESG, public and regulatory affairs hos A.P. Møller-Mærsk: "Bare en nyttig påmindelse, ikke mindst til alle, der fulgte debatterne i løbet af de sidste seks måneder af 2019."
Simon Bergulf advarer rederier om, at de vil stå over for den samme "skræmmemelding" om kommende drivhusgaslovgivning.
"IMO2020 er en succes og viser, at store og globale forandringer er mulige," udtaler Simon Bergulf, som har fulgt med i, at regionale regulatorer, især EU, i de senere år har truet med at handle mere uafhængigt af FN.
Næste regelsæt for skibsfarten er de to IMO-regler - det energieffektive eksisterende skib (EEXI) og kulstofintensitetsindikatoren (CII) - der begge træder i kraft den 1. januar 2023.