Virksomheder vil ud af dyre fragtaftaler med rederier
Containerrederier får nu i stigende omfang henvendelser fra kunder, der ønsker at komme ud af de langsigtede aftaler, der blev indgået under coronapandemiens kaotiske fragttilstand. På det seneste er fragtraterne begyndt at falde, og det får kunderne til at forsøge at genforhandle kontrakterne med rederierne. Det skriver Finans, der citerer Taipei Times. Her bekræfter driftsdirektøren for Yang Ming-rederiet Chang Chao-feng tendensen.
- Fordi spotraterne er styrtdykket, så bliver vi presset af nogle kunder, som kræver, at vi justerer priserne i deres lange kontrakter, siger han til Taipei Times.
Udviklingen bekræftes af aktuelle tal fra det maritime analysehus Xeneta, der viser, at spotmarkedsprisen nu er på niveau med de langsigtede kontrakter og markedet fra Asien til USA endog er under.
Både A.P. Møller-Mærsk og rederiet Hapag-Lloyd har ifølge Finans afvist, at en genforhandling kan komme på tale med henvisning til, at aftalerne netop er indgået for at have et værn mod en nedgang i efterspørgslen.
Xeneta har tidligere oplyst, at en stikprøve blandt deres kunder har vist at 51 procent har haft held med at genforhandle de lange kontrakter.
Ifølge Drewy Global Container Index er priser på containertransport i snit faldet med 47 pct. det seneste år.