Kunder vil genforhandle priser, Mærsk nægter
Fragtpriserne rasler ned, og det vil kunderne have gavn af. Flere rederier melder om virksomheder, der ønsker at genforhandle de eksisterende prisaftaler.
Men det er ikke en mulighed, hvis man er kunde hos Mærsk. Rederiet vil nemlig ikke genforhandle aftalerne før tid.
Det skriver nyhedstjenesten Marketwire.
- Vi har selvfølgelig en løbende dialog med vores kunder om, hvordan vi bedst hjælper dem i forhold til deres logistikbehov, men vi genforhandler ikke kontrakter, lyder det fra Mærsk i et skriftligt svar til Marketwire.
Coronakrisen gav rederierne gunstige vilkår i forhandlingerne med deres kunder, så aftalerne blev underskrevet til højere priser og for længere perioder.
Nu går det den anden vej, men kunderne kan ikke slippe ud af de lange kontrakter før tid.
Vil gøre alt for at få prisen ned
En af de virksomheder, som ønsker at genforhandle, er Curas, som sælger medicinske engangsartikler til distributører over hele verden.
- Jeg kan love dig for, at vi vil bruge alle midler for at få prisen ned, siger Casper L. Købke, adm. direktør og medejer af Curas til mediet Finans.
Han vurderer over for mediet, at virksomhedens udgifter til transport steg med op til 400 pct., efter at rederierne skruede priserne i vejret. Det har efterladt et stort hul i selskabets finanser, og derfor er det nu laveste pris som det eneste, der tæller.