Fragtejere sagsøger rederi for grundstødning i Suez-kanalen
Det var en række forkerte beslutninger, der førte til, at det 400 meter lange containerskib ‘Ever Given’ sidste år gik på grund, og det får nu en række fragtejere og forsikringsselskaber til at stævne rederiet for ikke at have taget tilstrækkelig højde for den aktuelle vejrsituation, da ‘Ever Given’ skulle sejle gennem Suez-kanalen. Det skriver gCaptain med henvisning til The Loadstar.
Ifølge sagsøgerne var der samme dag, som ‘Ever Given’ skulle sejle gennem kanalen, udsendt advarsler om hård vind (over 45 knob) og risiko for sandflugt. Alligevel valgte rederiet ikke at få hjælp fra slæbebåde, som to andre skibe, der passerede ved samme lejlighed, havde gjort. I stedet fik ‘Ever Given’ to lodser om bord fra Suez Canal Authorities (SCA).
Ifølge The Loadstar er det normal procedure at få hjælp fra slæbebåde ved kraftig vind, da de store containerskibe kan være svære at styre, når de presses af vinden. Men frem for at få hjælp fra slæbebåde valgte rederiet ifølge sagsøgerne at sejle med over den maksimalt tilladte hastighed på 12 knob, der endeligt betød, at ‘Ever Given’ satte sig fast i sandbankerne og med sin længde blokerede hele kanalen.
- Du ville normalt placere en slæbebåd for og agter for at hjælpe skibets navigation, forklarer skibsfører Dennis Barber, stipendiat ved Royal Institute of Naval Architects, til The Loadstar.
Tidligere sager mod ‘Ever Given’ har forsøgt at placere ansvaret hos lodserne og besætningen, men den seneste sag prøver ifølge The Loadstar at inddrage rederiet for blandt andet at være uagtsomme, og handle uden rimelig omhu og dygtighed.
Ifølge Dennis Barber kan der ofte være andre faktorer i spil, og at rederier lægger pres på besætningerne.
- Den stakkels kaptajn har pistolen for panden, hvilket er helt uretfærdigt. Ja, han lavede fejl, men den beslutning, der blev truffet, var højst sandsynligt påvirket af noget andet, fortæller han til nyhedstjenesten.
Sagsøgerne omfatter Adriaanse Import & Export, JDM Food Group, Rewe-Zentral, TFC Holland og forsikringsselskaberne AIG og Allianz.