Valgkampen skudt i gang - her er rederibranchens prioriteter
Så blev valget udskrevet, og hvis man arbejder i shippingbranchen - og er fyldt 18 år på valgdagen - har man mulighed for at sætte sit kryds ved en kandidat eller parti, der vil styre Danmark i en retning, der gavner rederibranchen.
Hos rederiernes brancheorganisation, Danske Rederier, har man således fire temaer, der vil få særlig stor betydning for redererhvervets fremtid i Danmark.
1: Adgangen til folk med den rigtige uddannelse og de rette kompetencer.
2: At få udviklet de bedste rammer for den grønne omstilling af skibsfarten
3: Skabe den hurtigst mulige udrulning af produktionsfaciliteter for P2X-brændstoffer samt opsamling af CO2 til lagring i undergrunden
4: Det næste forsvarslig, der vil skabe rammerne for bl.a. Søværnets fremtidige slagkraft og internationale missioner
Voldsomt udfordret
Ifølge Danske Rederier er uddannelse og rekruttering en forudsætning for, at man kan holde fødekæden til rederierhvervet i live.
- Rederibranchen er voldsomt udfordret af mangel på arbejdskraft, og erhvervets egen rekrutteringskampagne bør suppleres af en politisk indsats på både den korte og den lange bane, forklarer adm. direktør i Danske Rederier, Anne H. Steffensen.
Hun påpeger, at det kommende folketingssamling vil skulle tage stilling til iværksættelsen af initiativer både på kort og lang sigt. På kort sigt kan omskoling af fx erhvervsfiskere eller efteruddannelse af ufaglærte være en mulighed for at skaffe arbejdskraft til blandt andet offshore-rederierne.
- På længere sigt skal vi sikre dobbelttogter på skoleskibene og mulighed for en 1-årig maritim overbygning til professionsbachelorerne, siger Anne H. Steffensen.
Grøn omstilling
Den nye folketing vil også skulle skabe de rette rammer for grøn omstilling, hvor den danske ambition som bekendt er, at skibsfarten skal være klimaneutral i 2050, hvilket indlysende nok kræver en regulering på globalt plan.
- Hvis den regulering skal blive virkelighed, kræver det et stort klimadiplomatisk arbejde – ikke mindst fra dansk side. En kommende regering bør kaste sig ind i arbejdet med at sikre regulering, der driver den grønne omstilling og bidrager til at fremme efterspørgslen efter grønne brændstoffer samtidig med, at svære udfordring som omstilling af hurtigfærger skal løses, siger Anne H. Steffensen.
Et stærkt forsvar med de nødvendige ressourcer er en prioritet for os. Anne H. Steffensen, adm. direktør, Danske Rederier
P2X og CCS
Rederierne er på flere forskellige niveauer involveret i opbygningen af danske faciliteter til produktion af klimaneutrale brændstoffer, P2X samt opsamling og lagring af CO2 i undergrunden, CCS.
De danske rederier har her en todelt rolle al den stund, at rederierne både arbejder med at opstille og servicere havvindmølleparker - og dermed indirekte sikre energien til brug til PtX-anlæg.
- Men vi er også aftagere af de kommende grønne brændstoffer, som vi kommer til at mangle meget snart. siger Anne H. Steffensen.
Hun fortsætter:
- Når det gælder opsamling og lagring af CO2 har Danmark således også rederier, som er ved at klargøre tidligere olie- og gasfelter til lagring af CO2. Men fælles for både PtX og CCS er, at processerne og godkendelser er meget lange og bureaukratiske. Vi er nødt til at gøre både udbud og godkendelsesprocesser i et meget højere tempo end hidtil.
- Endelig er det vigtigt for os, hvordan et nyt forsvarsforlig kommer til at se ud, og at man husker skibsfarten i den forhandling. Handelsflåden skal kunne sejle sikkert i hele verden, og selvom pirateri i øjeblikket ikke debatteres så flittigt, så er problemet ikke løst. Et stærkt forsvar med de nødvendige ressourcer er en prioritet for os.