23948sdkhjf

Mærsk bestiller yderligere seks metanol-giganter

I forvejen har Mærsk 13 ordrer på containerskibe, der kan sejle på metanol og med den nye ordre understreger rederigiganten, at de tager den grønne omstilling alvorligt

De seks nye skibe får en kapacitet på 17.000 TEU, og skal i første omgang erstatte eksisterende kapacitet i Mærsk-flåden. 

Med dagens offentliggørelse af ordren på seks ny metanolskibe er status, at A. P. Møller-Mærsk nu har i alt 19 skibe under bygning, der alle vil have dual fuel-maskineri i motorrummet og altså potentielt alle kan blive drevet af et CO2-neutralt brændstof. 

- Vores kunder ønsker at dekarbonisere deres forsyningskæder, og disse seks skibe, der sejler på grøn metanol, vil yderligere accelerere bestræbelserne på at tilbyde vores kunder klimaneutral transport, siger Henriette Hallberg Thygesen, CEO for Fleet & Strategic Brands hos Mærsk i forbindelse med aftalen.

De seks skibe skal bygges af Hyundai Heavy Industries (HHI) og forventes leveret i 2025. Ifølge Mærsk vil de komme til at sejle under dansk flag og er ifølge selskabet en vigtig brik i at nå rederiets målsætning om at være CO2-neutral i 2040.

Det bedst skalerbare grønne brændstof

- Grøn metanol er den bedste skalerbare grønne brændstofløsning i dette årti, og vi er glade for at se flere andre redere vælge denne vej. Det tilføjer yderligere momentum til den hurtige skalering af tilgængelighed, der er nødvendig for at nedbringe prisen på grøn metanol og accelerere udviklingen af ​​klimaneutral skibsfart, supplerer Palle Laursen, Chief Fleet & Technical Officer hos Mærsk.

Når alle 19 bestilte skibe er indsat og har erstattet ældre skibe, vil de generere årlige besparelser i CO2-udledning på omkring 2,3 millioner tons, oplyser selskabet.

Erfaringer med mindre feeder

Mærsk vil gøre de første metanol-erfaringer i Østersøen med blot ét feederskib, som skal tage de værste børnesygdomme inden rederiet går i luften med de helt store metanolnybygninger.

Strategien er, at rederiet vil gøre sig de første metanol-erfaringer i Østersøen for hermed at de værste børnesygdomme inden rederiet går i luften med de helt store metanolnybygninger.

Mærsks mindste nybygningsprogram: Enkeltkøb af feederskib skal høste børnesygdomme ved metanoldrift

Siden har A.P. Møller-Mærsk har bestilt metanol-skibe ad flere omgange siden begyndelsen af 2021. 

De kommende metanolnybygninger bliver leveret med dual fuel-maskineri fra den dansk/tyske motorgigant MAN Energy Solutions. 

Mærsk vælger danskudviklet maskineri i nye skibe - Så stor bliver nyudviklet metanol dual fuel motor

Ambitiøs klimaplan

Mærsk har som ambition at være fuldkommen CO2-neutral i 2040, hvor ambitionen før lå på 2050. Ud over den overordnede ambition, er der også sat delmål op for 2030, hvilket omfatter en 50 pct. reduktion i emissioner pr. transporteret container og en 70 pct. reduktion i absolutte emissioner fra fuldt kontrollerede containerterminaler.

700 Mærsk-skibe skal sejle CO2-neutralt i 2040 – ”Vi satser på at kunne ombygge de nyeste skibe”

Mærsk og metanolskibene

I sommeren 2021 meldte Mærsk ud, at verdens første CO2-neutrale containerskib skulle sejle på såkaldt e-metanol

Den første nybygningsordre gik på et mindre feederskib, som skal leveres i 2023 til Mærsks østersønetværk

Den næste nybygningsordre blev offentliggjort i december 2021 og indebærer otte containerskibe i den såkaldte Hong Kong-klasse, hvilket indebærer, at disse skibe kan sejle på rederiets hovedruter mellem kontinenterne

I dag kom så en ordre på yderligere seks metanolskibe

De første af de store metanolskibe bliver leveret i 2024

Alle nybygninger bliver leveret med såkaldt dual fuel maskineri så skibene kan slå over på konventionelt brændstof

Mærsk har lavet en aftale med en dansk producent af e-metanol til feederskibet

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078