Grønt fokus: Mærsk vil have dual-fuel fra MAN
Der kommer til at ligge grønne dual-fuel hovedmotorer i Mærsks seneste bestilling på seks 17.000 TEU containerskibe, som skal bygges af Hyundais skibsværft.
Det oplyser selskaberne i en meddelelse.
De seks skibe får MAN B&W G95ME-C10.5-LGIM dual-fuel hovedmotorer i bunden og Hyundais motormaskinedivision (HHI-EMD) vil bygge motorerne i Korea. Motorerne vil kunne køre på grøn methanol.
- Adoptionen af metanol tager fart og kan bruges som kulstofneutralt brændstof, når det produceres fra vedvarende energikilder. Produktionskapaciteten af grøn methanol øges også i øjeblikket betydeligt, og methanol kan holdes flydende under almindelige forhold, hvilket forenkler tankdesignet og minimerer omkostningerne. Endelig kræver vores methanolmotor et brændstofforsyningstryk på kun 13 bar, og en række producenter tilbyder allerede sådanne brændstofforsyningssystemer i dag, fortæller Bjarne Foldager, der er direktør for to-takts-forretningen i MAN Energy Solutions.
MAN har i øjeblikket ordrer på 78 dual-fuel motorer, hvoraf 24 er af samme kaliber som de nye motorer til Mærskskibene.
MAN sendte de første methanol-motorer på havet i 2016, hvor de har haft over 140.000 arbejdstimer på methanol alene.