Transport? Det fylder alt for lidt for politikerne
- Transport bør fylde mere i politikernes bevidsthed. Vi er alle afhængige af transport – både når vi transporterer os selv, og når vi transporterer varer.
Sådan siger Rune Noack, vicedirektør i DI Transport. Han havde gerne set, at transport havde stået højere på den politiske dagsorden under valgkampen.
- Vi står over for en stor, dyr og vanskelig grøn omstilling i transportbranchen, og den kommer til at påvirke os alle. Nå må vi se, om vi kan få transporten til at betyde mere for den nye regering, der kommer.
- Det er enormt vigtigt, at politikerne står med en velfungerende transportpolitik, samtidig med at de gennemfører en fornuftig grøn omstilling.
Drop km-afgiften
På det konkrete plan ønsker Rune Noack, at politikerne dropper km-afgiften for lastbiler.
- Den foreslåede km-afgift er i bund og grund bare en øget beskatning pakket ind i en CO2-dagsorden, siger han.
- Lastbilerne betaler i forvejen for deres CO2-udledning gennem brændstofafgiften. Desuden kommer de elektriske lastbiler også til at betale en km-afgift, selv om den ikke bliver så høj som den, diesel-lastbilerne skal betale. Derfor er det ikke en klimaafgift i vores øjne. Det er en ekstra skat.
En milliard kroner
Hvordan man så skal lave den grønne omstilling i transportbranchen Rune Noack også et bud på.
- Man skal gøre det attraktivt at købe en lastbil på alternative drivmidler, siger han.
- Det kan man for eksempel gøre gennem en tilskudsordning. Vi har haft en lille tilskudsordning, som udløb her i oktober. Den var slet, slet ikke nok.
- Vi foreslår, at man afsætter en milliard kroner frem mod 2030 til at dække dele af den meromkostning, der er på at købe en lastbil på alternative drivmidler.
Ladeinfrastruktur
- En kommende regering – uanset hvem den er – kommer også til at skulle levere en strategi for etablering af ladeinfrastruktur for alternative drivmidler til den tunge transport, fortsætter Rune Noack.
- Det er virkelig dyrt, når en virksomhed skal sætte ladestandere op til mange lastbiler. Virksomhederne står over for regninger i millionklassen.
- Man bliver nødt til at gøre det mere attraktivt at sætte disse ladestandere op til lastbiler. Virksomhederne skal have hjælp til at dække nogle af meromkostningerne. Ellers får vi ikke flere el-lastbiler ud på vejene.
- Hjælpen behøver ikke være kontant støtte. Man kan gøre investeringerne mere attraktivt gennem skattesystemet eller via afskrivninger, så firmaerne ad den vej kan få dækket dele af omkostningerne til ladestandere.
Som situationen er nu er det kun i forbindelse med offentlige kontrakter, at kunderne vil betale den meromkostning. Men den mulighed er der ikke i det private erhvervsliv. Her er der ingen kunder, der vil betale den merpris, det koster.
Ingen zoner
Endelig så DI Transport også, at man dropper planerne om at lave nul-emissionszoner i byerne.
- Regeringens egne tal viser, at man ikke får ret meget CO2-reduktion for så stort et indgreb.
- Man får en hel del håndværkere, som skal skifte køretøj. Man får problemer med de mange køretøjer, som skal tømme skrald, levere fødevarer og hjælpe byggebranchen – for ikke at tale om alle de personbiler, som i dag kører på diesel.
- Her lægger man en enorm omkostning ud til erhvervslivet og borgerne, uden at få en større CO2-gevinst. Drop disse zoner.
- Transporten er dyr at omstille, og det bliver en fælles opgave at investere her. Ingen virksomheder kan bære det alene. Så vi må have politisk støtte til det, konkluderer Rune Noack.