Om 21 dage: Så kommer bøderne
Den 21. november udløber vejledningsperioden for det mobile arbejdstidsdirektiv. Det betyder, at Færdselsstyrelsen og politiet fra den dato kan udstede bøder, hvis der ikke leves op til det mobile arbejdstidsdirektiv.
Kontrollen af det mobile arbejdstidsdirektiv skulle oprindeligt være påbegyndt den 21. maj 2022, men det blev efter anmodning fra ATL udsat et halvt år, hvor der i stedet blev indsat en vejledningsperiode, som altså udløber nu.
- Vi har allerede afholdt det første møde med Færdselsstyrelsen, og der er ligeledes arrangeret et møde med politiet forud for skæringsdatoen den 21. november, siger Morten Bøjesen, chefkonsulent i ATL.
- Det er vigtigt for os at høre hvordan den egentlige kontrol vil blive udført, så vi kan give vores medlemmer den bedst mulige rådgivning.
Ingen ændringer
Hos Færdselsstyrelsen lyder det, at der med Vejpakkens vedtagelse ikke er sket ændringer i reglerne om gennemsnitlig og maksimal ugentlig arbejdstid, pauser og natarbejde i vejtransportdirektivet om arbejdstid.
For at undgå bøder, skal chauffører og vognmænd derfor overholde de allerede eksisterende arbejdstidsregler.
Desuden oplyser Færdselsstyrelsen, at den nye kontrol med arbejdstid skal være risikobaseret og målrettet en virksomhed, hvis en eller flere af dens førere løbende eller i alvorlig grad har overtrådt køre/hviletiderne eller takograf-forordningen.
Det betyder, at det kun er ved de virksomhedskontroller, hvor der konstateres mange eller alvorlige overtrædelser, at der bliver foretaget en arbejdstidskontrol.
Ensartet kontrol
Ifølge ATL er det vigtigt at sikre, at myndighederne har systemer og procedurer, som giver en ensartet kontrol af virksomhederne og chaufførerne.
- Udgangspunktet skal være, at kontrollen og procedurerne er de samme uagtet om chaufføren standses i Aalborg eller Nykøbing Falster, siger Morten Bøjesen, som håber, at både myndigheder og virksomheder er klar, når politiet står klar med bødeblokken om tre uger.