Virksomheder trodser kriser og øger aktiviteter i andre lande
Mange taler i disse kriseår om, hvordan det vil gå med globaliseringen. Og nu giver virksomhederne svaret. Ny DI-analyse viser, at hver anden virksomhed med aktivitet i udlandet vil skrue op.
Det skriver DI Business.
Analysen er baseret på svar fra 380 virksomheder, der er aktiv uden for landets grænser og kan læses her.
Og tilbagemeldingerne afsløre samtidig, at virksomhederne spreder deres engagement til flere lande. De bliver i mindre grad i Kina, men spreder sig ud til Indien, ASEAN, Europa og Nordamerika.
- Globaliseringen går lige modsat end hvad mange forventer i en tid med problemer med forsyningskæder, krig og corona i Kina. Danske virksomheder vil øge deres globale engagement trods tidens internationale konflikter. Det er sund økonomisk fornuft, for et lille land som Danmark er afhængig af international handel og samarbejde, siger viceadm. direktør i DI Thomas Bustrup.
Rekordthøjt niveau
Siden 2019 er Danmarks handel med resten af verden steget fra 109 pct. af BNP til 123 pct. Det er det højeste niveau nogensinde. Stigningen kommer efter en lang periode med mere handel, som begyndte i 1990’erne, hvor færre handelsbarrierer, teknologiske fremskridt og lavere transportomkostninger fik mange virksomheder til at etablere produktion i udlandet. Siden 1990 er handelen vokset 1,8 gange hurtigere end BNP.
Mange politikere har på det seneste været inde på at ”gentænke globaliseringen” og talt for, at en del produktion skal trækkes hjem. Men virksomhederne er allerede videre, og tilbagetrækning er ikke svaret.
Aktiviteter spredes på flere lande
Spredning er svaret. Hver fjerde virksomhed i Kina vil mindske dens aktiviteter i landet. Men samlet set vil danske eksportvirksomheder øge deres aktiviteter i Asien.
- Virksomhederne har brugt de usikre tider til at sprede deres afhængighed af et enkelt land eller marked. Corona-håndteringen, diskussioner om menneskerettigheder og overtrædelse af internationale handelsregler fra Kinas side har fået mange virksomheder til at mindske involveringen der. I stedet etablerer de sig i resten af Asien, i Europa eller Nordamerika, siger Thomas Bustrup.
Det er især Nordamerika og Vesteuropa, der vækker interesse hos danske virksomheder. For eksempel vil 44 pct. af de tilstedeværende virksomheder på det nordamerikanske marked øge deres engagement her i form af blandt andet flere underleverandører, mere produktion og opkøb af andre virksomheder.
Tallene kan afspejle den tendens, at virksomheder i højere grad vil etablere produktion og forsyningskæder i lande, der deler fælles værdier og regler.
- Mange virksomheder er blevet mere forsigtige. De vil hellere samarbejde med lande, som deler vores ideer og værdier. Men vi skal huske, at venligtsindede lande måske ikke er lige så venlige, når krisen virkelig kradser. Desuden kan vestligt-sindede lande ikke levere alle produkter og services. Virksomhederne er nødt til at samarbejde med lande over hele verden, siger Thomas Bustrup.
Artiklen er bragt i samarbejde med DI Business.