DFDS investerer i grøn transportkorridor i Holland-Belgien
DFDS har forpligtet sig til at være netto-nul-udleder af CO2 i 2050, hvilket skal nås gennem betydelige investeringer i grønne løsninger, herunder at have 25 % af flåden af lastbiler batterielektriske i 2030.
Selskabet har netop modtaget den første af en sending på 125 elektriske Volvo-lastbiler, og den skal sættes ind på ruter i den vestlige del af Holland og Belgien som DFDS kalder Delta-regionen.
- Grønne transportkorridorer på tværs af Delta-regionen og faktisk på tværs af Europa er centrale for at levere på den europæiske grønne aftale. For at grønne korridorer kan blive en realitet, har vi brug for innovative partnerskaber og stærke tilsagn fra industrien såvel som regeringer til at investere i nøgleinfrastruktur såsom elektriske ladestationer og brinttankstationer, siger Niklas Andersson, EVP Logistics i DFDS i forbindelse med lancering af projektet i den belgiske by Gent.
I forbindelse med anskaffelsen af den nye flåde af elektriske lastbiler, øger DFDS også produktionen af sol- og vindenergi på deres egne lokationer for at levere den nødvendige energi til opladning af e-lastbilerne.
DFDS er meget aktiv i den flamsk-hollandske deltaregion og driver et multimodalt logistiktilbud ud af terminalen i Gent med seks skibe om ugen mellem Gent og Gøteborg, der tager 30.000 lanemeter gods af vejen. Derudover håndterer DFDS 20 tog mellem Sverige, Frankrig, Italien, Østrig og Belgien og seks containerpramme mellem Gent, Rotterdam og Antwerpen om ugen.
- Det flamsk-hollandske delta er et centralt logistikcenter i Europa, og i DFDS ser vi en stor mulighed for at omstille hele vores udvalg af logistiktilbud på tværs af færger, lastbiler og lager i regionen til mere bæredygtige løsninger, uddyber Niklas Andersson.