Mærsk indgår endnu en købsaftale om fremtidigt grønt brændstof
Mærsk indgår sit ottende partnerskab, der sigter mod at fremstille grønt brændstof til rederiets fremtidige klimavenlige skibe.
Denne gang hører aftalen til i South Dakota i USA, og er med den amerikanske projektudvikler Carbon Sink LLC.
Der er tale om en hensigtsaftale, hvor Mærsk lover at købe al det grønne brændstof, som bliver fremstillet på den planlagte fabrik, og med mulighed for at købe produktionen fra efterfølgende Carbon Sink-anlæg andre steder
Den kommercielle start forventes at finde sted i 2027.
- At sikre grønne brændstoffer i stor skala i dette årti er afgørende for vores bestræbelser på at nedbringe kulstofindholdet i vores flåde. Vi har sat et 2040-mål om nettonulpunkt for hele vores virksomhed - men for at være på linje med Paris-aftalen er det vigtigt, at vi også har sat 2030-mål for at sikre meningsfulde fremskridt i dette årti. Partnerskaber er afgørende på denne rejse - og jeg er meget glad for at byde Carbon Sink velkommen om bord, siger Berit Hinnemann, Head of Green Fuels Sourcing, A.P. Møller – Mærsk i en presseudmelding.
Carbon Sink anvender en kommercielt tilgængelig teknologi til at producere grøn metanol ved at kombinere grøn brint fra elektrolyse af vand ved hjælp af yderligere vedvarende elektricitet og CO2. CO2'en i det første projekt vil være affalds-CO2, der er opsamlet fra Red River Energys bioethanolanlæg, hvorved disse emissioner genbruges til grøn methanol, meddeler rederiet.
Rederiet formål med at indgå de mange aftaler er at sikre sig rigeligt mængder grønt skibsbrændstof til de miljøvenlige skibe, som rederiet får i de kommende år.
Før aftalen med Carbon Sink har Mærsk indgået aftaler med CIMC ENRIC, European Energy, Green Technology Bank, Ørsted, Proman, WasteFuel og Debo med et mål om at kunne købe mindst 730.000 tons grøn metanol årligt.
Ud over disse partnerskaber har Mærsk indgået udviklingsaftaler med Spanien og Jordan om at udforske muligheden for at producere grønt brændstof i landene.