DTL: Målret km-afgiften til privatbilerne
Vismændenes konklusioner om kørselsafgiften savner balance. Det mener DTL Danske Vognmænd om den netop offentliggjorte rapport fra Det Miljøøkonomiske Råd.
Her udtrykker vismændene begejstring for den politiske aftale, som blev indgået om en kilometerbaseret afgift for lastbiler, og som ikke nåede at blive vedtaget af Folketinget inden valget i november.
Rådet ønsker at aftalen skal genoptages og tilmed strammes med yderligere afgifter efter tidspunkt på dagen, lastbilerne kører på. Desuden skal lastbilernes negative eksterne effekter på for eksempel trængsel også medregnes.
DTL’s adm. direktør Erik Østergaard medgiver, at trængslen er et kæmpeproblem, men han mener også, at erhvervstrafikken faktisk har været med til at mindske trængslen.
- Det viser sig ved, at andelen af lastbiler er langt lavere i myldretiderne, hvor trængselsproblemet er fremherskende, end resten af døgnet, siger DTL–direktøren.
- Skulle man endelig tale om en kilometerafgift, som er højere i myldretiderne, vil det bedste være at målrette den til personbilerne. Det ville kunne nedsætte trængselsproblemerne fra de omkring tre millioner privatbiler væsentligt.
- Jeg har noteret mig, at vismændene finder det positivt, at der gennemføres forsøg med kørselsafgifter for privatbilismen, slutter Erik Østergaard.