Analyse forudser svagere detailhandel i juletiden
Den søde juletid står for døren - i særdeleshed også for den danske detailhandel.
Men ifølge en ny analyse fra SMV Danmark forventer en stor del af detailhandlen - dog fraregnet dagligvarebutikker og bilsalgsforretninger - at julehandlen kommer til at blive ringere målt på omsætning i år.
- Detailvirksomhedernes forventninger til omsætningen i år er på det laveste niveau siden 2014. Andelen af virksomheder i detailhandel, som forventer dyk i omsætningen, er næsten firedoblet, siger Martin Kyed, der er cheføkonom i SMV Danmark.
Det er blandt andet en historisk lav forbrugertillid og stigende husholdningsomkostninger, der presser priserne i detailhandlen - og dermed også den potentielle omsætning og eventuelle overskud på bundlinjen for virksomhederne.
Det anslås i analysen, at mellem 10 og 13 procent af detailhandlens omsætning kommer i december måned - og derfor er det ekstra kritisk med de nuværende omstændigheder i samfundsøkonomien.