DI: Sådan bliver lastbilerne grønne
Fire konkrete forslag fra Dansk Industri kan udgøre en del af et nødvendigt grønt gearskifte i transportsektoren, mener Lars Sandahl Sørensen, adm. direktør i Dansk Industri.
Danmark skal mindske klimapåvirkningen fra transportsektoren, og DI lancerer nu fire konkrete forslag, der kan udgøre en del af de forandringer, der skal til.
Forslagene er præsenteret i en analyse fra DI transport, og overskrifterne på forslagene er:
- Drop kilometerafgiften på lastbiler indtil et system er klar til alle køretøjer - og erstat med højere dieselafgift
- Fjern afgiften på grønne brændstoffer
- Giv tilskud til køb af grønne lastbiler
- Fremskynd udrulningen af ladestandere til el-lastbiler
- Den kommende regering skal vælge guleroden frem for pisken. Derfor skal disse fire forslag være bærende elementer i en klimaplan for den tunge transport, siger Lars Sandahl Sørensen, der er adm. direktør i Dansk Industri.
Langsigtet strategi
Den grønne omstilling er dog ikke i mål, selv om de fire forslag bliver gennemført, pointerer direktøren.
- Vores kommende regering bør stille sig i spidsen for en langsigtet strategi, der intelligent mindsker udledningen fra den tunge transport, siger Lars Sandahl Sørensen.
- Transportvirksomhederne er allerede i fuld gang. De har siden 1990 mindsket udledningen, selv om lastbilerne kører med mere gods i dag; men omstillingen er dyr, og det er ikke en opgave, som transportvirksomhederne kan løse alene.
Parat til at investere
- Vi skal også som samfund være parate til at investere i den grønne omstilling af transporten og fjerne de politiske benspænd, der holder omstillingen tilbage.
Han minder om, at transportvirksomhederne løfter et kæmpe samfundsansvar.
- De forsyner os med muligheder hver evigt eneste dag, siger DI-direktøren.
- De sørger for, at vi vågner op til friske madvarer på hylderne, at håndværkerne har materialer, og at havmølleparkerne kan opføres.
- Vi har brug for en velfungerende godstransport. Det danske samfund har kæmpemæssig interesse i sunde logistik- og transportvirksomheder, der kan levere deres ydelser på konkurrencedygtige vilkår. Og det skal de kunne blive ved med, slutter Lars Sandahl Sørensen.