23948sdkhjf

Dansk Erhverv Transport: Tilfreds med grønne initiativer

Brancheorganisationen Dansk Erhverv hilser den nye regering velkommen og kvitterer for, at den ønsker at fremskynde udviklingen af grøn transport i Danmark frem mod 2030.

- Transportsektoren står i den kommende tid over for massive udfordringer, når det kommer til den grønne omstilling, siger direktør Jesper Kronborg fra Dansk Erhverv Transport.

- Derfor er det positivt, at regeringen ønsker at sætte yderligere handling bag ønsket om at fremme nulemissionslastbiler til tung vejtransport og opsætning af ladestandere.

- Vi ser dog behov for at afsætte et markant større beløb end det, der oprindeligt var afsat i infrastrukturforliget. Her kan man med fordel finde pengene i ”Aftale om etablering af en grøn fond”, som blev indgået i efteråret.

- Vi har i Dansk Erhverv længe argumenteret for, at den grønne omstilling skal hjælpes på vej både med en økonomisk tilskuds-kickstart til grønne lastbiler, en hurtig udrulning af en lade-infrastruktur og udviklingen af grøn strøm.

- Det er vigtigt, at regeringen i den kommende tid har fokus på at skabe nogle rammevilkår, der kan styrke transportvirksomhedernes konkurrenceevne, og sikre, at vi som samfund kan hjælpe transportbranchen med den grønne omstilling, siger Jespere Kronborg.

Han er også tilfreds med, at den nye regering også vil prioritere den grønne omstilling af luftfarten.

- Vi havde dog gerne set, at regeringen havde holdt fast i den tidligere regerings udspil ”Grøn luftfart for alle”, siger han.

- Vi synes, at størrelsen på passagerbidraget på 13 kr. var på et balanceret niveau. Desuden blev der lagt op til, at hele passagerbidraget ubeskåret skulle gå til at finansiere den grønne omstilling af luftfarten og udvikling af bæredygtige flybrændstoffer.

- Nu lægges der op til at hæve passagerbidraget til 100 kr. og lade dele af det gå til en forhøjelse af ældrechecken. Det bekymrer os.

- Desuden tager regeringen ikke højde for de kommende EU-initiativer inden for flytrafikken. Alene et initiativ som RefuelEU vil føre til stigende billetpriser på godt 60 kroner i 2030. Når man hertil lægger de 100 kroner oven i, er vi bekymrede for, at det går ud over sammenhængskraften i Danmark. Det bliver for dyrt for helt almindelige danskere at flyve fra for eksempel København til Aalborg eller Rønne.

- Vi opfordrer derfor til, at regeringen vil se på muligheden for et differentieret passagerbidrag, hvor afgiften på indenrigsruter lægges på et lavere niveau, slutter Jesper Kronborg.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078