Logistikvirksomheder ruster sig til økonomisk stormvejr
Frygten for et økonomisk uvejr fylder i logistikbranchen. Siden Ruslands invasion af Ukraine er energipriserne nemlig skudt i vejret, og mange transport- og logistikvirksomheder forbereder sig nu på at imødegå de stigende omkostninger, som energikrisen medfører.
Der er ingen tvivl om, at situationen er alvorlig. Spedition og transport er essentielt for at opretholde sikre forsyningskæder til dansk og europæisk erhvervsliv, Martin Aabak, administrerende direktør hos Danske Speditører
Det viser en undersøgelse foretaget af Danske Speditører og deres europæiske søsterorganisation Clecat.
- Der er ingen tvivl om, at situationen er alvorlig. Spedition og transport er essentielt for at opretholde sikre forsyningskæder til dansk og europæisk erhvervsliv, siger Martin Aabak, administrerende direktør hos Danske Speditører, i en pressemeddelelse om undersøgelsen.
De to organisationer har spurgt ind til kriseforberedelserne hos i alt 75 internationale transport- og logistikvirksomheder. Her svarer omkring to tredjedele, at de forventer at hæve priserne for at tøjle de stigende omkostninger.
Flere af de adspurgte virksomheder planlægger imidlertid også andre tiltag til at imødegå en potentiel krise. Godt og vel halvdelen peger på, at energieffektivisering eller reduktion af energiforbruget på anden vis, er en del af deres forberedelser. Omkring en fjerdedel overvejer at udskyde investeringer, mens kun syv procent planlægger at reducere omkostningerne til lønnen.
Politisk ansvar
Rundt omkring i Europa er gaslagrene stadig fyldte og energikrisen har endnu ikke ramt de europæiske samfund med fuld styrke. Men selvom den værste krise er afblæst for denne vinter, er der stadig stor usikkerhed om situationen i 2023.
Og hos Brancheforeningen Danske Speditører opfordres der til, at de danske politikere gør deres for at hjælpe logistikvirksomhederne sikkert gennem de usikre tider.
- Det ligger i enhver speditørs DNA er været hurtig til omstilling, men vi kommer ikke uden om, at der i 2023 fra politisk side skal mere fokus på rammevilkårene for transport og logistik, så speditørerne også får de nødvendige rammer til at udnytte den eksisterende transportkapacitet bedst muligt. Her er regelsanering sammen med fastholdelse af planlagte infrastrukturinvesteringer helt centrale omdrejningspunkter, siger Martin Aabak og tilføjer:
- Særligt når det gælder ”den grønne omstilling” har vi i transportbranchen et ansvar for at påpege, når afgifter på godstransport ”iklædes grønne gevandter” men reelt blot er øgede omkostninger uden klimagevinster.