Kong Vinter forsinker togene på Silkevejen
Centralasien er en dybfryser om vinteren, og det ekstreme vejr vil uundgåeligt påvirke godstransporten på den nye Silkevej – det netværk af veje og jernbaner der strækker sig mellem Europa og Kina.
Det fortæller den kinesiske logistikvirksomhed New Silk Road Intermodal til mediet Railfreight.
- På grænsen mellem Kazakhstan og Kina er temperaturen faldet til mere end 20 minusgrader, og vi har vindstød med orkanstyrke. Sigtbarheden falder og kapaciteten på laststationerne er svækkede. Det resulterer i forsinkelser af mange tog, samtidig med at andre tog også strander på deres vej mod Europa, oplyser virksomheden til mediet.
Som Fremtidens Logistik tidligere har beskrevet er togtrafikken på Silkevejen eksploderet de seneste år, og over 200.000 containere fragtes årligt med tog gennem den eurasiske korridor. Lige nu hober varerne sig imidlertid op på terminalerne i Kina, hvilket er med til at forstærke flaskehalsene.
- Mange tog der skulle afsted i januar bliver gradvist forsinket til februar, fastslår New Silk Road Intermodal.
Farligt arbejde
Det hårde vintervejr medfører også en øget risiko for ulykker for de folk, som skal arbejde med at stable og laste containerne på togvognene. Vinden er nemlig så kraftfuld, at containerne risikerer at vælte ned over medarbejderne.
De barske omstændigheder slår dog ikke benene væk under den kazakiske logistikvirksomhed KTZ Express. Overfor Railfreight påpeger virksomheden at de lokale medarbejdere er vant til det ekstreme vintervejr.
- Folk arbejder ude i terrænet, og det har de altid gjort. Vi har en voldsom vinter fra oktober til april, men togene er nødt til at køre – folk i Europa har jo brug for deres varer, siger Sadvakkas Seitzhanov som arbejder for KTZ Express.
Selvom vinteren normal er kold i regionen er der dog noget der tyder på, at det er ekstra slemt i år. I Hvert fald på den kinesiske side af grænsen. Nogle steder i landet er der målt mere end 50 minusgrader, hvilket er rekordlavt. Ifølge det amerikanske medie CNN er det ekstreme vintervejr forbundet med klimaforandringerne.
Dermed er der altså noget, som tyder på, at de vejrforhold, der for tiden lammer togtrafikken, i fremtiden kan blive endnu værre.