23948sdkhjf

Rederiers kontrol med markedet kan stabilisere containerraterne

Ved at holde deres skibe tilbage, kan de store rederier mindske udbuddet og dermed stabilisere fragtraterne

I 2023 vil fragtraterne i højere grad blive bestemt af de store rederiers kontrol med skibsudbuddet end af den faktiske efterspørgsel på fragt. Dermed kan raterne, som længe har været i frit fald, blive stabiliseret.

Det mener forskningsdirektøren hos Korea Maritime Institute, Ko Byung-woo, i hvert fald. Han fortæller til mediet The Loadstar, at der blandt de store rederier er enighed om at lægge konkurrencen om markedsandele på hylden til fordel for en indsats for at stabiliserer fragtniveauet.

- Kampen om markedsandele gjorde ondt på markedet for containerskibsfart. Men industrien er præget af få virksomheder, som udøver betydelig kontrol over markedet. Dermed har de mulighed for i fællesskab at styre udbuddet af skibe. Vi er derfor skeptiske overfor et dyk i fragtraterne, siger Ko Byung-woo ifølge The Loadstar.

Mediet påpeger desuden en rapport fra Sea-Intelligence, som viser, at containerrederierne har beskåret deres kapacitet med 18 procent op mod det kinesiske nytår.

Lav vækst

For rederierne er der en klar interesse i, at raterne ikke bliver styret af efterspørgslen. Efterspørgslen vil nemlig være mindre end vi tidligere har været vant til.

Ko Byung-woo forudsiger, at den globale container trafik vil vokse med et gennemsnit på 3 procent frem til 2030. Det er mindre end de årlige 3,6 procent som trafikken voksede med mellem 2010 og 2022.

I år vil væksten være påvirket af inflation og krigen i Ukraine og derfor kun være på 2 procent.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063