Kinesisk havnetogt er gået i stå
Siden 2019 har Cosco og China Merchant ikke været i stand til at øge ejerandelen i de europæiske nøglehavne
Det kinesiske rederi Cosco har forsøgt at få en stor ejerandel i containerterminalen Tollerort i Hamborg. Men der har været uenighed i regeringen om at sælge ud af kritisk infrastruktur til Kina. Foto: Hamburger Hafen und Logistik AG
Kinesiske virksomheder har ikke haft held til at udvide deres fodfæste i de europæiske nøglehavne. Faktisk har ejerandelen hos de to statsejede havnekoncerner Cosco og China Merchant, ligget stille siden 2019.
Det viser nye tal, som Dagbladet Børsen i dag kan fremlægge.
Ifølge mediet, sad de to virksomheder på 10 pct. af volumen i Europas nøglehavne i 2019. Siden da er udviklingen gået i stå, og i dag er tallet stadig 10 pct.
- Tiderne er skiftet, og jeg tror ikke, at kineserne kan gå ind og investere i et større havneprojekt i EU i dag, uden at det giver en masse folkelig debat, siger EU-parlamentarikeren Morten Løkkegaard (V), til Børsen.