Tørke truer handelsruter på floder
Gennem historien har floder været vigtige handelsruter, men nu truer klimaforandringer med at ødelægge disse forsyningslinjer over hele kloden.
Sådan lyder advarslen fra Sarah Schiffling, ekspert i forsyningskæder og assisterende professor ved Hanken School of Economics i Finland.
- Tørke er ikke noget nyt fænomen, men sidste år ramte tørken mange forskellige områder rundt om i verden på samme tid. Det havde en voldsom indflydelse på fragtruterne. Du kunne krydse Mississippi floden til fods. Det har vi ikke været forberedt på, siger hun i et interview med BBC.
Ifølge BBC kostede tørken i Mississippi-floden alene over 130 mia. danske kroner. Også både Yangtzefloden og de store floder i Europa var ramt af tørke, som påvirkede skibsfarten i dele af sommeren.
Eksempelvis tvang tørken fragtbådene på Rhinen til at nedsætte deres vægt med 25 pct., for at undgå at støde mod grund. Normalt fragtes der over 300 millioner ton gods ad floden, og tørken betød, at transportvirksomheder måtte tage andre transportmidler i brug.
- Vi var nødt til at tage en masse gods fra floden over på tog for at bevare forbindelsen mellem havnene i Rotterdam og Antwerpen og den store tyske industriklynge I Baden-Württemberg, Bavaria og Hessen, siger Ann Christina Sloek-Andersen, som er senior direktør hos Mærsk.
Hun tilføjer at nogle virksomheder også kan blive tvunget til at skifte til lastbilstransport, hvilket har en markant højere CO2-udledning end både tog- og skibstransport.
Flodudgravning eller nye skibe?
Tørke problemet er så alvorligt, at man i Tyskland har seriøse overvejelser om at grave Rhinen dybere. Det er dog ikke en holdbar løsning, mener Sarah Schiffling.
- At uddybe og udvide floden vil have en voldsom effekt på miljøet og kan oversvømme og ødelægge økosystemer. Og det løser ikke problemet. Uanset hvor dybt du graver, handler der om, at der ikke er vand nok, siger hun.
En anden løsning kunne være at ændre designet på flodprammene. Det forsøger den tyske skibsproducent HGK, som har designet en lavvandstanker, der kan fragte 300 ton gods på en vanddybde helt ned til omkring en meter.
Hos Mærsk holder de sig til togløsningen. Men det kræver dog, at logistikvirksomhederne gør sig i stand til at kunne skifte transportmiddel hurtigt.
- Hvis man har en enkelt udbyder for alle dele af forsyningskæden er det meget lettere og hurtigere at reagere på den negative påvirkning der måtte opstå. Det gælder også når en tørke periode rammer Europas floder, siger Ann Christina Sloek-Andersen.
Men uanset, hvilken løsning man vælger, vil problemerne med tørke formentlig kun blive værre i takt med, at klimaforandringerne får temperaturen til at stige over hele kloden.
Et nyt studie fra Oxford University peger på, at 90 pct. af jordens befolkning i fremtiden vil være udsat for ekstrem varme og tørke. Det vil utvivlsomt også ramme fragten langs verdens floder.